Zaburzenie osobowości borderline – co to jest?

Napisany przez prasowa, dnia 2020-01-07 11:51:11

BPD jest rodzajem „zaburzenia osobowości”. Jest to choroba, która zmusza cię do zmagania się z emocjami, a to może wpływać na twoje relacje z innymi ludźmi. Około 1 na 100 osób ma BPD.

Przegląd

• BPD oznacza, że odczuwasz silne emocje, z którymi zmagasz się. Często możesz czuć się zdenerwowany lub zły.

• Około 1 na 100 osób ma BPD.

• Istnieją różne powody, dla których ludzie dostają BPD. Wiele osób z BPD miało traumatyczne problemy w dzieciństwie.

Co to jest zaburzenie osobowości typu borderline (BPD)?

BPD jest rodzajem „zaburzenia osobowości”. Jest to zaburzenie, która zmusza cię do zmagania się z emocjami, a to może wpływać na twoje relacje z innymi ludźmi. Około 1 na 100 osób ma BPD. Wydaje się, że dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet, ale kobiety częściej mają tę diagnozę. Może to być spowodowane tym, że mężczyźni rzadziej proszą o pomoc. Każdy doświadczy BPD inaczej. Jeśli masz BPD, możesz mieć problemy z, odczuwać:

• czuć się odizolowanym lub opuszczonym przez innych,

• myśli samobójcze,

• radzenie, sobie ze stresem,

• kontaktem się z innymi ludźmi,

• silnymi emocjami, z którymi trudno ci sobie poradzić,

• nadużywaniem alkoholu i leków na receptę,

• problemy z narkotykami i innymi substancjami,

• rozumieniem punktów widzenia innych ludzi,

• problemy w pracy,

• utrzymywać długoterminowy związek, lub

• być w stanie utrzymać dom.

czytaj również - http://zaburzeniaemocjonalne.pl/zaburzenie-osobowosci-borderline/

Nazywa się to „na granicy”, ponieważ lekarze myśleli, że leży na granicy dwóch różnych zaburzeń: nerwicy i psychozy. Lekarze nie lubią już używać tych terminów do opisania chorób psychicznych. Czasami nazywa się to zaburzeniem osobowości niestabilnej emocjonalnie (EUPD). Niektórzy uważają, że lepiej to opisuje chorobę.

Niektóre osoby z zaburzeniami osobowości uważają, że nazwa jest obraźliwa lub sprawia, że ​​czują się oznakowane. Ale lekarze nie używają tego terminu, aby poczuć się osądzonym lub sugerować, że choroba jest twoją winą. Ma na celu opisanie rozwoju choroby.

Autobiograficzne książki o borderline

Objawy i rodzaje

Jakie są objawy BPD i jak się je diagnozuje?

Jeśli twój lekarz ogólny podejrzewa, że ​​możesz mieć zaburzenie osobowości typu borderline (BPD), powinien umówić się na wizytę u psychiatry. Mogą skierować Cię do lokalnego zespołu zdrowia psychicznego.

Twój psychiatra zdecyduje, czy masz chorobę na podstawie następujących wskazówek.

• Międzynarodowa klasyfikacja chorób (ICD-10), opracowana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

• Podręcznik diagnostyczny i statystyczny zaburzeń psychicznych.

Wytyczne mówią psychiatrze, czego należy szukać. Zdiagnozują u Ciebie BPD, jeśli masz co najmniej pięć z poniższych objawów.

• Ekstremalne reakcje na poczucie porzucenia.

• Niestabilne relacje z innymi.

• Zmieszane uczucia na temat tego, kim jesteś.

• Być impulsywnym w sposób, który może być szkodliwy. Na przykład wydatki, seks, nadużywanie substancji, lekkomyślna jazda i objadanie się

• Regularne samookaleczanie się, samobójcze groźby lub zachowania.

• Długotrwałe uczucie pustki lub porzucenia.

• Trudności w kontrolowaniu gniewu. Na przykład tracąc panowanie nad sobą lub walcząc.

• Intensywne, bardzo zmienne nastroje.

• Paranoiczne myśli, kiedy jesteś zestresowany.

Twój psychiatra zapyta cię o to, jak się czujesz i o twoją historię życia. Mogą rozmawiać z innymi osobami blisko Ciebie. Mogą zdiagnozować cię po jednej ocenie, jeśli mają wystarczającą ilość informacji, aby to zrobić.

Wcześniej psychiatrzy zwykle nie diagnozowali BPD u osób poniżej 18. roku życia, ale ostatnio diagnozują młodych ludzi z BPD.

Jakie są różne typy BPD?

Zaburzenie osobowości typu borderline (BPD) jest również znane jako niestabilne emocjonalnie zaburzenie osobowości (EUPD). W Anglii lekarze używają obu tych terminów.

Jeśli twój lekarz powie, że masz EUPD, może powiedzieć, że masz EUPD typu „granicznego” lub „impulsywnego”. Istnieją niewielkie różnice, ale te choroby w pewnym stopniu się pokrywają.

Typ linii granicznej

Jeśli masz EUPD typu borderline, możesz mieć więcej trudności w relacjach, samookaleczeniu i poczuciu pustki.

Typ impulsowy

Jeśli masz EUPD typu impulsywnego, możesz mieć więcej trudności z zachowaniem impulsywnym i złymi uczuciami.

Przyczyny i leczenie

Co powoduje BPD?

Nie jest jasne, co dokładnie powoduje BPD. Istnieją różne czynniki, które mogą prowadzić do wystąpienia zaburzenia osobowości typu borderline (BPD). Główne przyczyny wydają się być następujące.

• Traumatyczne dzieciństwo. Mogłeś mieć trudności w dzieciństwie. Może to obejmować zaniedbanie lub porzucenie przez rodzica. Lub fizyczne, emocjonalne lub seksualne wykorzystywanie.

• Problemy z mózgiem. Możesz mieć niewielkie zaburzenia w mózgu.

• Genetyka. Niektóre badania pokazują, że BPD może być przenoszone przez geny. Ale nie ma wyraźnych dowodów na to, że istnieje gen, który powoduje BPD.

Jakie są metody leczenia BPD?

Ty i twój lekarz zdecydujecie, jakie leczenie wybrać. Głównym leczeniem zaburzeń osobowości typu borderline (BPD) jest terapia psychologiczna, zwana także „terapią mówioną”. Może to być jeden do jednego lub w grupie. Mogą istnieć długie listy oczekujących na terapię.

Leki

Nie ma leków do leczenia zaburzeń osobowości typu borderline (BPD). Ale twój lekarz może podać ci leki, jeśli cierpisz na inną chorobę psychiczną, taką jak lęk lub depresja, a także BPD.18. Mogą zaoferować ci leki w sytuacji kryzysowej, ale nie jest to pomocne w leczeniu długoterminowym.

Jakie umiejętności w zakresie samoopieki i zarządzania mogę wypróbować?

Pomocne mogą być niektóre z następujących rzeczy.

• Pamiętaj, aby porozmawiać z lekarzem, jeśli uważasz, że wpływają na twoje relacje z innymi.

• Pomyśl o korzyściach płynących z wprowadzania zmian w swoim stylu życia.

• Nie zwracaj zbytniej uwagi na nazwę choroby. BPD jest częstym schorzeniem i nie ma na celu oznaczać cię ani sugerować, że twoja sytuacja się nie zmieni.

• Jeśli zaoferowano Ci terapię grupową lub wsparcie, daj jej szansę. Na początku może wydawać się onieśmielające, ale wiele osób uważa to za pomocne na dłuższą metę.

• Jeśli coś cię denerwuje lub drażni, spróbuj chwilę poczekać, zanim odpowiesz.

• Spróbuj znaleźć sposoby na relaks. Pomocne mogą być medytacja, techniki oddychania, słuchanie muzyki i ćwiczenia.

• Szukaj wzorów w sposobie, w jaki reagujesz na rzeczy, które Cię denerwują. Może to pomóc w rozwiązaniu problemów w relacjach.

• Jeśli samookaleczasz się, by poradzić sobie z niebezpieczeństwem, pomyśl o innych sposobach radzenia sobie z tym. Spróbuj przebić poduszkę lub napisać o swoim samopoczuciu.

• Skorzystaj z internetowego forum zdrowia psychicznego. Upewnij się, że sprawdziłeś jak wiarygodna jest strona internetowa, aby uzyskać przydatne informacje na temat BPD.

Ryzyko

Jakie ryzyko i komplikacje może powodować BPD?

Samookaleczenia

U osób z zaburzeniami osobowości typu borderline (BPD) często dochodzi do samookaleczenia. Niektóre osoby uważają, że samookaleczenie może pomóc im poradzić sobie z bolesnymi uczuciami. Ale może powodować poważne obrażenia, blizny, infekcje lub przypadkową śmierć. Głównym celem leczenia BPD jest znalezienie innych sposobów radzenia sobie z bolesnymi emocjami.

Narkotyki i alkohol

Osoby z BPD mogą:

• zachowuj się impulsywnie,

• pić za dużo alkoholu,

• niewłaściwe stosowanie leków na receptę lub

• brać nielegalne narkotyki.

Ryzyko uzależnienia od alkoholu lub narkotyków może być zwiększone, jeśli masz BPD.

Jeśli pijesz dużo alkoholu lub używasz narkotyków, możesz mieć trudności z leczeniem BPD. Prawdopodobieństwo, że będziesz potrzebować pomocy, może być mniejsze lub zażywanie substancji może utrudniać leczenie.

Kiedy masz chorobę psychiczną i masz problem z piciem lub narkotykami, specjaliści nazywają to „podwójną diagnozą”.

Zachowania impulsywne

Kiedy ludzie szybko podejmują decyzje bez zastanowienia się nad konsekwencjami, lekarze nazywają to „impulsywnym”. Może to obejmować nieregularną jazdę, posiadanie większej liczby partnerów seksualnych i wydawanie pieniędzy bez zastanowienia.

Jeśli masz BPD, możesz uprawiać seks bez zabezpieczenia z osobami, których nie znasz zbyt dobrze. Może to prowadzić do chorób przenoszonych drogą płciową lub niechcianej ciąży.

BPD może powodować hazard bez myślenia o możliwych wynikach. Możesz wydać pieniądze na czynsz lub uzyskać pożyczkę na dzień wypłaty. Może to prowadzić do zadłużenia.

Opiekunowie

Co jeśli jestem opiekunem, przyjacielem lub krewnym?

Jako opiekun, przyjaciel lub członek rodziny osoby żyjącej z zaburzeniem osobowości typu borderline (BPD), możesz potrzebować wsparcia.

Przydaje się jak najwięcej informacji o zaburzeniu. Może to pomóc w:

• wspierać osobę, która ma BPD,

• zrozumieć, dlaczego mogą działać w określony sposób, i być może brać rzeczy mniej osobiście,

• uświadomić sobie, jakie sytuacje powodują, że są bardziej zaniepokojeni.

Ważne jest, aby uzyskać wsparcie, jeśli próbujesz sobie poradzić. Sprawdź, czy istnieje lokalna grupa wsparcia, do której możesz dołączyć.

Użyte tagi: zaburzenia, psychoslogia, bordeline