Leczenie osteoporozy

Napisany przez A, dnia 2014-01-28 14:37:30

Osteoporoza należy do chorób, z którymi człowiek zmaga się do końca życia. Z tego powodu niezwykle ważne jest jak najwcześniejsze rozpoczęcie terapii, która zwykle trwa kilka lat i ma na celu zarówno zapobieganie złamaniom, jak i poprawę stanu układu kostnego. Istotne jest również stosowanie odpowiedniej diety oraz rehabilitacja ruchowa, dostosowana do potrzeb pacjenta.

Najczęstszym środkiem stosowanym w leczeniu osteoporozy są bisfosfoniany, cenione przede wszystkim za uniwersalność działania. Wykorzystywane są zarówno w terapii zaawansowanych stadiów choroby, jak i w fazie początkowej, gdzie głównym celem leczenia jest zapobieganie złamaniom. Cząsteczki bisfosfonianów utrudniają proces osłabiania kości, osadzając się w ich wnętrzu. Trzeba jednak pamiętać, że hamują jednocześnie tworzenie nowej tkanki kostnej. Ponieważ najlepiej wchłaniają się z przewodu pokarmowego, nie zaleca się ich stosowania osobom z problemami żołądkowymi.

Nieodłącznym lekiem wykorzystywanym w terapii jest wapń – podstawowy budulec kości – oraz witamina D, ułatwiająca jego przyswajanie. Leczenie zakłada stały monitoring ich poziomu w organizmie. Oba preparaty stosowane są również w profilaktyce osteoporozy. Należy pamiętać, że powinny być przyjmowane nie tylko w postaci tabletek, lecz również odpowiednio zbilansowanej diety.

Środkiem pomocniczym w walce z osteoporozą są kalcytoniny, regulujące metabolizm wapnia, hamujące proces odwadniają kości i działające przeciwbólowo. Wspomagająco w terapii stosuje się również fluor – jeden z najstarszych i najpopularniejszych środków walki z osteoporozą. Wzmacnia on tkankę kostną, wpływa na jej trwałość i umożliwia szybsze odbudowywanie, choć jednocześnie nie chroni przed kolejnymi złamaniami.

Dowiedz się więcej na temat osteoporozy: www.pamietajotabletce.pl/co-to-jest-osteoporoza/

U kobiet ze zwiększonym ryzykiem osteoporozy (powstałym na skutek wczesnej menopauzy) stosuje się niekiedy hormonalną terapię zastępczą, która ma na celu wyrównanie ilości estrogenów, hamujących proces osłabiania kości. Takie leczenie nie może być jednak kontynuowane zbyt długo: po pięciu latach osłabia wątrobę i może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwór. W zastępstwie terapii hormonalnej można podawać pacjentce flawonoidy,  czyli hormony roślinne mające podobne działanie do naturalnego estrogenu. Obecnie trwają badania nad wpływem tego środka w leczeniu osteoporozy, wiadomo już jednak, że flawonoidy zapobiegają nowotworom i pomagają w walce z miażdżycą.

W leczeniu początkowych stadiów choroby wykorzystuje się niekiedy również sterydy anaboliczne, które spowalniają procesy przemiany w tkance kostnej i pomagają utrzymać ją w zadowalającym stanie. Niestety, podobnie jak w przypadku terapii hormonalnej, ta metoda nie może być stosowana zbyt długo, ponieważ wpływa niekorzystnie na poziom cholesterolu w organizmie, zwiększa ryzyko wystąpienia zawału i może wywołać zmiany w wyglądzie.

Poza środkami farmakologicznymi dużą rolę w leczeniu osteoporozy odgrywa również odpowiedni tryb życia: przede wszystkim aktywność fizyczna i odpowiednio zbilansowana dieta, oparta na składnikach pokarmowych biorących udział w metabolizmie tkanki kostnej. Należy do nich m.in. wapń, potas, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy: C, D, A i K.

Użyte tagi: osteoporoza, leczenie osteoporozy, menopauza