Tabletki przeciwbólowe - czego o nich nie wiemy?

Napisany przez M-S-M, dnia 2013-07-25 10:58:53

W społeczeństwie panuje przeświadczenie, że jeden środek przeciwbólowy jest dobry na każdy rodzaj bólu, a to niestety duży błąd. Prawda jest taka, że sięgając po dostępne tabletki musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie wszystkie zadziałają na określony rodzaj bólu.

W momencie, gdy dopada nas ból najczęściej sięgamy do szafki, torebki czy na półkę sklepową i wybieramy pierwszy dostępny środek, który znamy bądź, z którego już wcześniej korzystaliśmy. Zażywamy lek, czekamy dwadzieścia minut, pół godziny, a ból nadal nie mija – co zrobiliśmy źle?

To bardzo powszechny problem, a z badań wynika, że aż ¾ osób wzięło lek przeciwbólowy, który okazał się nieskuteczny. Podstawowy błąd tkwi w rozpoznaniu bólu oraz w niewiedzy na temat podziału leków przeciwbólowych, dlatego każdy, kto sięga po dostępne tabletki bez konsultacji z lekarzem powinien zdawać sobie sprawę z tego, że leki te dzielimy na:

- przeciwbólowe,

- przeciwzapalne.

Do pierwszej grupy leków zaliczamy na przykład te popularne leki: Paracetamol, Apap, Panadol, Efferalgan. Do drugiej natomiast: Aspiryna, Polopiryna, Etopiryna, Ibuprofen, Ibuprom, Ibum, Nurofen, Aleve, Ketonal, Profenid,  Diclac i inne.

Wynika z tego jasno, że dla naszego organizmu ważne jest to, jaki środek zażyjemy na dany ból. Dowolność  w przypadku zażywania leków jest zabroniona.

Ból głowy

Tu z powodzeniem wystarczą tabletki zwierające paracetamol, czyli oczywiście Paracetamol, Apap, Panadol, Efferalgan lub z zawartością kwasu acetylosalicylowego, czyli na przykład Aspiryna, Polopiryna, Etopiryna .

Przy bólach migrenowych leki te mogą okazać się nieskuteczne, dlatego konieczna jest wizyta u lekarza.

Ból zęba

Chyba nikogo nie zdziwi rada, że najlepsza na ból zęba jest wizyta u stomatologa, ale przecież zdarzają się takie sytuacje, kiedy na wizytę trzeba poczekać. To, co możemy zrobić w warunkach domowych, to zastosować płukankę jamy ustnej naparem z szałwii, z leków natomiast skuteczna będzie aspiryna albo leki z dodatkiem kodeiny, czyli Nurofen PLUS bądź Coldrex Tablets. Tabletki z kwasem acetylosalicylowym mają działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe i można je także stosować miejscowo na ząb (w przypadku leków musujących namoczyć wacik wodą, obtoczyć w tabletce, przyłożyć do bolącego zęba).

Bóle kobiece

Zwane także bólami miesiączkowymi bądź menstruacyjnymi o różnym natężeniu i długości trwania. Na te łagodniejsze można zastosować leki z paracetamolem, a w przypadku silnego bólu należy skorzystać z pomocy lekarza ginekologa, gdyż duży ból miesiączkowy zawsze jest powodem do interwencji lekarskiej. Należy zdać sobie sprawę z tego, że duże bóle miesiączkowe nie są normą, z którą musimy się pogodzić i to właśnie lekarz ginekolog musi znaleźć przyczynę naszego problemu.

Ból pleców

Siedzący tryb życia to domena dzisiejszych czasów, dlatego z bólem pleców czy kręgosłupa boryka się bardzo dużo osób. W tym przypadku leki łagodzące objawy, takie jak ibuprofen, Ibuprom, Ibum czy Nurofen dobre są do zastosowania na szybko, jednak problem i tak należy wyjaśnić z lekarzem. Czasami konieczne są dodatkowe leki w postaci żelu, innym razem zabiegi fizjoterapeutyczne, to zawsze indywidualna sprawa. Oczywiście bardzo ważna jest aktywność fizyczna bez której możemy zapomnieć o całkowitym pożegnaniu się z bólem przy siedzącym trybie pracy.

UWAGA!

Niektóre leki upośledzają prowadzenie pojazdów i obsługę urządzeń mechanicznych, inne zakazane są dla osób z chorobami krążenia, a jeszcze innych nie wolno podawać dzieciom. Zanim sięgniemy po tabletki przeciwbólowe skorzystajmy z porady farmaceuty. Poinformujmy go o tym, dla kogo ma być lek i na jaki rodzaj bólu.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady lekarskiej.
Zanim zastosujesz lek skontaktuj się z lekarzem bądź farmaceutą.
Autorzy artykułu  nie ponoszą odpowiedzialności za zastosowanie się przez kogokolwiek  do treści informacji.

Użyte tagi: leki przeciwbólowe, tabletki przeciwbólowe