Sposoby na ból gardła

Napisany przez M-S-M, dnia 2013-10-03 13:45:57

Z początkiem jesieni pojawiają się pierwsze przeziębienia i wirusówki, u niektórych osób natomiast obserwuje się powracające i uporczywe bóle gardła. Czy są zatem domowe sposoby na ból gardła?

Z infekcjami bywa różnie czasami wystarczy zwykła płukanka by od razu poczuć ulgę innym razem zaczynamy gorączkować i wówczas nie pozostaje nam już nic innego, jak wizyta u lekarza.  Trzeba bacznie się obserwować, bo przechodzona infekcja może być bardzo niebezpieczna dla zdrowia.

Płukanie gardła

Lekki ból gardła to jeszcze nie tragedia i zdecydowanie możemy spróbować własnych sił w pozbyciu się tego dyskomfortu. Lekarze zalecają by w pierwszej kolejności zastosować płukanki gardła, dlaczego? Gdyż to właśnie one nawilżają błonę śluzową jednocześnie spłukując z niej wszystkie niepotrzebne drobnoustroje, a także resztki pokarmowe. Do przepłukiwania gardła możemy użyć np. rumianku, szałwi, roztworu z miodu i letniej wody, z letniej wody z solą. Z gotowych płukanek można zastosować  Septosan, Tantum Verde czy Dentosept. Warto pamiętać o tym, że płukanka powinna mieć temperaturę około 36 stopni ( czyli nie zimna i nie gorąca), a używać jej należy kilka razy dziennie.

Starsze pokolenie szczególnie lubi płukać gardło roztworem soli kuchennej, jednak trzeba pamiętać o tym, że słaby roztwór nie odkazi nam gardła, natomiast bardziej stężony owszem zaszkodzi wirusom czy bakteriom, ale jednocześnie podrażni delikatną i uszkodzoną już przez infekcję błonę śluzową gardła i jest okropny w smaku.

Tabletki przeciwbólowe

To produkty, po które najczęściej i najchętniej sięgamy w przypadku bólu gardła, dlaczego? Gdyż producenci zadbali o to, aby były smaczne i zawsze w zasięgu ręki, czy to w sklepach spożywczych czy też w koskach na każdym rogu ulicy. Niestety tabletki przeciwbólowe pomagają tylko w początkowej fazie bólu gardła, czyli wówczas, gdy ból jest mały, a bakterie nie zdążyły się jeszcze namnożyć. Co więcej ulga, którą odczuwamy trwa zazwyczaj od 15 do 20 minut po czym na nowo powraca ból. Niektórzy lekarze twierdzą, że lepiej już zastosować przeciwbólowe spraye na gardło niż ssać po 10 i więcej tabletek.

Odpowiednie nawilżenie pomieszczeń, w których przebywamy.

I tu dochodzimy do sedna sprawy. To właśnie przez ogrzewanie pomieszczeń biurowych czy domu  w sezonie jesień-zima wilgotność powietrza w pomieszczeniach spada nawet do 10%, a w skutek tego nasza śluzówka staje się nadmiernie wysuszona i nie chroni nas przed wirusami i bakteriami. Należy zatem zadbać o prawidłowe nawilżenie powietrza w pomieszczeniach, w których przebywamy. W domu najczęściej stosujemy zawieszki  na kaloryfery z wodą, niektórzy kładą wilgotne ręczniki na kaloryfery, coś to oczywiście daje, ale i tak dostateczne nawilżanie pomieszczeń możliwe będzie tylko i wyłącznie dzięki profesjonalnym nawilżaczom powietrza. Do wyboru mamy nawilżacze parujące (ewaporacyjne), ultradźwiękowe i termiczne, dlatego przed zakupieniem najlepszego dla siebie warto o nich trochę poczytać. Natomiast w pracy szczególnie tam, gdzie stosuje się klimatyzatory warto pomyśleć o sprayach nawilżających gardło. Na rynku jest ich spory wybór o różnych smakach i właściwościach, niektóre z witaminami, a inne odkażające czy znieczulające.

Odpowiednie okrywanie szyi

Jesienią powinniśmy zadbać o odpowiednie okrywanie szyi, tym bardziej, że to właśnie w tym czasie mamy najwięcej wietrznych dni do tego z deszczem czy niską temperaturą. Szale, apaszki, gawroszki, golfy pomogą nam utrzymać stałą temperaturę w obrębie szyi, a to zabezpieczy nas przed nagłymi atakami bólu gardła.

Jak widać, domowe sposoby na ból gardła są stosunkowo łatwe do zastosowania i warto z nich korzystać zamiast kupować stosy tabletek przeciwbólowych i rok po roku borykać się z tymi samymi problemami.

M-S-M

Grafika:www.sxc.hu

Artykuł nie stanowi porady w sensie lekarskim. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji co do leczenia Czytelnik powinien skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Użyte tagi: domowe sposoby na ból gardła, ból gardła