Reumatoidalne zapalenie stawów

Napisany przez M-S-M, dnia 2013-03-11 12:52:29

Reumatoidalne zapalenie stawów w skrócie „rzs” to niestety postępujący i przewlekły proces zapalny z okresami remisji i zaostrzeń. Początkowo występuje w błonie maziowej stawów, prowadząc do degeneracji tkanek, zniekształceń oraz upośledzenia czynności stawów.

Od dawna istnieje przypuszczenie, że za patogenezę choroby mogą odpowiadać grzyby, bakterie i wirusy, jednak do tej pory nie zostało to udowodnione naukowo. Czynnikiem powodującym występowanie choroby może być np. uraz, stres, poród, zakażenie bakteryjne, znaczny wysiłek fizyczny.

Reumatoidalne zapalenie stawów występuje trzykrotnie częściej u kobiet niż u mężczyzn. Pierwsze objawy obserwuje się w 5, rzadziej w 3 dekadzie życia. Początek choroby jest na ogół powolny, występują poranne bóle stawów, mięśni, stany podgorączkowe, zmniejszenie łaknienia i parastezje w kończynach. W typowych przypadkach zmiany zapalne początkowo zajmują stawy nadgarstkowe, śródręcznopalcowe albo międzypaliczkowe bliższe rąk, rzadziej duże stawy lub stawy stóp. Stopniowo dochodzi do zniekształceń, bardzo charakterystycznych właśnie w stawach rąk, tj. podwichnięcia, przeprosty, ulnaryzacja i inne. Skóra jest wilgotna, chłodna i ścieńczała.

Chory na „rzs” powinien być leczony kompleksowo. Łączy się stosowanie środków farmakologicznych z kinezyterapią, fizykoterapią, psychoterapią oraz w razie potrzeby z zabiegami operacyjnymi. Jak leczyć reumatoidalne zapalenie stawów? Poradnik dla chorych w formie książki, którą serdecznie polecamy.

Poradnik do kupienia w dwóch formatach:

Ebook

oraz

Druk

Zapraszamy do zakupu.

Użyte tagi: reumatoidalne zapalenie stawów, jak leczyć rzs, rzs