Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Profilaktyka nadciśnienia bliższa Polakom - wyniki najnowszego raportu

Napisany przez M-S-M, dnia 2014-03-19 12:22:39

Co trzeci Polak mierzył ciśnienie tętnicze krwi w ciągu ostatniego miesiąca, a 17% badanych w ciągu ostatniego tygodnia, co stanowi 7,5-procentowy wzrost w porównaniu z 2012 r. – wynika z raportu zrealizowanego w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie” na zlecenie grupy Polpharma.

Ponadto prawie 4 na 5 respondentów uważa, że kampanie promujące profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego powinny być organizowane, a aż 76% oczekuje kontynuacji działań podejmowanych w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”.

Działania w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” prowadzone są od grudnia 2012 r. Akcja ma na celu podniesienie świadomości Polaków na temat ryzyka, jakie niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. W jej ramach, na zlecenie grupy Polpharma, w listopadzie 2012 roku, a następnie w styczniu 2014 roku przeprowadzono dwa badania mające na celu ocenę wiedzy Polaków na temat nadciśnienia tętniczego i zagrożeń płynących z tej choroby.

Jak pokazują wyniki raportów[1] stworzonych na podstawie badań, wiedza Polaków nt. profilaktyki chorób układu krążenia poszerza się. Według raportu PBS wykonanego na zlecenie grupy Polpharma w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” pt. „Profilaktyka nadciśnienia oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków” (styczeń 2014 r.) co piąty respondent słyszał o kampanii promującej profilaktykę nadciśnienia tętniczego oraz zdrowy tryb życia dla serca, a co 10 badany słyszał o kampanii „Ciśnienie na życie”. Najczęściej były to kobiety oraz osoby powyżej 59 roku życia. Ponadto aż 76% badanych liczy na kontynuację działań podejmowanych w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”. Organizatorzy kampanii odpowiadają pozytywnie na te oczekiwania – działania zaplanowane są na cały 2014 r.

Polacy bardziej świadomi profilaktyki – coraz częściej mierzą ciśnienie

Jak wynika ze styczniowego raportu[2], 17% badanych skontrolowało swoje ciśnienie tętnicze w ciągu ostatniego tygodnia, co stanowi 7,5-procentowy wzrost w porównaniu z 2012 rokiem[3]. W ciągu ostatniego roku swoje ciśnienie zmierzyło 16% respondentów – o 6,5% więcej niż w 2012 r.

Wśród badanych, co 10 respondent nigdy nie mierzył lub nie miał mierzonego ciśnienia. Ponadto z przeprowadzonego raportu wynika, że o kontrolę ciśnienia znacznie bardziej dbają kobiety, niż mężczyźni. Z wiekiem także rośnie odsetek tych, którzy dokonują regularnych pomiarów ciśnienia – najprawdopodobniej przyczyniają się do tego zalecenia lekarza.

Kiedy ostatnio Pan/Pani mierzył/mierzyła sobie lub mierzono Panu/i ciśnienie krwi?

Polacy znają czynniki ryzyka chorób układu krążenia

Ponad połowa respondentów potrafiła wymienić co najmniej 4 czynniki ryzyka chorób serca i układu krążenia. Najczęściej wymieniane to: otyłość (71%), nadciśnienie tętnicze (69%) oraz palenie tytoniu (68%). Z badania wynika także, że Polacy wymieniają te czynniki ryzyka chorób serca, które są związane z ich stylem życia. Dlatego osoby pracujące zawodowo wskazują najczęściej nadciśnienie tętnicze (73%), natomiast nieaktywni zawodowo wymieniają w pierwszej kolejności otyłość (71%). Mniej niż połowa badanych (45%) uważa, że spożywanie soli i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego wpływa negatywnie na układ krążenia.

Co Pana/i zdaniem stanowi czynnik ryzyka chorób serca i układu krążenia?


Patron merytoryczny kampanii - prof. Marian Zembala ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu - przekonuje: „Codzienna profilaktyka ciśnienia tętniczego jest bardzo ważna, gdyż może pomóc wcześnie wykryć problem i zapobiec wystąpieniu groźnych incydentów kardiologicznych takich jak zawał serca lub udar niedokrwienny mózgu”.

Mimo zauważalnej poprawy wiedzy Polaków nt. profilaktyki i wiedzy o chorobach układu sercowo-naczyniowego w porównaniu z rokiem 2012, wiedza o nadciśnieniu jest jeszcze niekompletna, dlatego ważna jest dalsza edukacja w tym zakresie. Wyniki raportu pokazują, że wśród Polaków nadal panuje przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia. Dlatego kampania „Ciśnienie na życie” w 2014 r. będzie kontynuowała swoje działania na terenie całej Polski. W 2013 r. w ramach kampanii udało się przebadać ponad 250 000 osób. W 2014 r. badania będą wykonywane w centrach handlowych, podczas ważnych konferencji medycznych, biznesowych, masowych wydarzeń sportowych, pielgrzymek oraz kontroli drogowych.

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej: www.cisnienienazycie.pl.

***


Informacje o Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Ciśnienie na życie

Polfa Warszawa Grupa Polpharma jest sponsorem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciśnienie na życie”. Akcja ma uświadomić Polakom, jakie ryzyko niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w styczniu 2014 roku „Profilaktyka nadciśnienia tętniczego oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków”, tylko 1/3 respondentów mierzy ciśnienie krwi regularnie. Ponad połowa badanych uważa, że kontrolę można rozpocząć po 50. roku życia lub dopiero po wystąpieniu zawału serca lub udaru, albo w ogóle nie wie, kiedy należy zacząć kontrolować ciśnienie. Panuje też przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia. Wyniki raportu pokazują, że wiedza o nadciśnieniu jest niekompletna i konieczna jest dalsza edukacja w tym zakresie.

Jednym z głównych zadań kampanii jest przeprowadzenie jak największej liczby pomiarów ciśnienia krwi oraz badań wieku serca. W 2013 r. w ramach kampanii udało przeprowadzić się ponad 250 000 tys. pomiarów. W 2014 r. badania są wykonywane w centrach handlowych, podczas ważnych konferencji medycznych, biznesowych, masowych wydarzeń sportowych, pielgrzymek oraz kontroli drogowych.



[1] Raport PBS „Nadciśnienie tętnicze – czy wiemy o nim wszystko?”, listopad 2012 r. oraz raport PBS „Profilaktyka nadciśnienia oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków”, styczeń 2014 r.

[2] Raport PBS „Profilaktyka nadciśnienia oraz zdrowego trybu życia dla serca wśród Polaków”, styczeń 2014 r.

[3] Raport PBS „Nadciśnienie tętnicze – czy wiemy o nim wszystko?”, listopad 2012 r.

Użyte tagi: nadciśnienie, leczenie chorób serca, wiek serca

Zobacz także:

Komentuj:

Centra i gabinety | Artykuły i Poradniki | Dodaj Klinikę/Centrum/Gabinet | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2012 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.