Jak leczyć zwyrodnienie stawu biodrowego?

Napisany przez WP, dnia 2017-12-14 08:57:50

Zwyrodnienie stawu biodrowego bardzo często bywa określane mianem koksartrozy. Choroba ta ma ścisły związek z obniżeniem aktywności fizycznej, dlatego też najwięcej chorych zamieszkuje kraje wysokorozwinięte. Szacuje się, że w Polsce ta jednostka chorobowa może dotyczyć nawet 8 milionów ludzi. Jakie są najczęstsze symptomy zwyrodnienia stawu biodrowego?

Gdy pojawia się ból

Najczęstszym objawem zwyrodnienia stawu biodrowego jest ból. Pacjent zaczyna odczuwać dyskomfort przy poruszaniu się, a dolegliwości ustępują dopiero po zaprzestaniu ruchu. Istnieje cały szereg sygnałów, które mogą świadczyć o zwyrodnieniu stawu biodrowego.

Inne symptomy mogące wskazywać na rozwoju koksartrozy to:

• uczucie zmęczenia – pacjent zaczyna mieć chwilowe problemy z poruszaniem się,
  • trzeszczenie – jest to bardzo charakterystyczny objaw choroby zwyrodnieniowej stawów,
  • ograniczenie ruchomości stawu – pacjent zauważa, że ma problemy ze schylaniem się.

Pojawienie się bólu lub pozostałych objawów powinno zmobilizować pacjenta do natychmiastowej wizyty u lekarza.

Jak zdiagnozować zwyrodnienie stawu biodrowego?

Lekarz, który otrzyma zdjęcie RTG,  jest w stanie potwierdzić postawioną na podstawie przeprowadzonego wywiadu diagnozę. Na obrazie radiologicznym świetnie widać miedzy innymi: zmiany w obrębie szpary stawowej, jak również stopień zagęszczenia tkanki kostnej.

Polecamy - Kolagen i jego znaczenie dla zdrowia stawów

Zwyrodnienie stawu biodrowego?

Niestety aktualnie naukowcy nie opracowali jeszcze jednego - idealnego leku, który odbudowywałyby zniszczoną chrząstkę stawową. Pacjenci, u których zdiagnozowano zwyrodnienie stawu biodrowego, muszą przede wszystkim zadbać o siebie. Lekarze zalecają fizykoterapię – ćwiczenia pozwalają pozbyć się sztywności stawów. Bywa, że z powodu bólu pacjent musi przyjmować leki przeciwbólowe, np. paracetamol. W przypadku dużych zmian w obrębie stawu, które uniemożliwiają codzienne funkcjonowanie, bardzo często stosuje się endoprotezę – pacjentowi wszczepia się sztuczny staw.

Użyte tagi: staw biodrowy, koksartroza, choroby