Czym zajmuje się neurochirurg?

Napisany przez link, dnia 2021-09-22 13:58:29

Specjalizacje medycyny są różne. W gąszczu informacji na ich temat, łatwo można natknąć się na nieaktualne zalecenia czy tak zwane fake newsy.

W tym temacie warto jednak mieć pełne i dobre rozeznanie, zwłaszcza gdy rzecz tyczy się neurochirurgii. Kim jest neurochirurg, czym się zajmuje i kiedy się do niego udać? Wyjaśniamy poniżej.

Czym jest neurochirurgia?

Neurochirurgia to gałąź medycyny, w której obszarze diagnostyce i leczeniu operacyjnemu poddawane są choroby i schorzenia układu nerwowego. Ściślej rzecz biorąc, neurochirurgia zajmuje się m.in. mózgowiem, rdzeniem kręgowym, nerwami obwodowymi oraz układem naczyniowym.

Sama nazwa specjalizacji pochodzi od angielskiego ,,neurosurgery”, którą po raz pierwszy użyto w 1904 roku w medycznej prasie. Choć historia specjalizacji wydaje się być krótka, to jednak jest jedną z najlepiej rozwiniętych odnóg medycyny.

Od diagnozy do leczenia

Czym zajmuje się neurochirurg? Diagnozuje i leczy choroby związane z nieprawidłowym działaniem układu nerwowego. Przy czym należy wspomnieć, iż jest to bardzo szeroki zasięg chorób, w związku z czym lekarz tej specjalizacji musi posiadać odpowiednią wiedzę poświadczoną wieloma latami nauki. Najistotniejsze schorzenia, którymi zajmuje się neurochirurg to: dyskopatie szyjne i lędźwiowe, ostre i przewlekłe bóle kręgosłupa, urazy rdzenia kręgowego, guzy mózgu i kręgosłupa, uszkodzenia nerwów obwodowych, nadciśnienie wewnątrzczaszkowe.

Zazwyczaj do neurochirurga kierowane są osoby, w przypadku których domowa terapia, masaże i fizykoterapia, masaże lecznicze oraz leczenie farmakologiczne nie przyniosło rezultatu lub przyszedł czas na operację. Jednak nie powinno nas to niepokoić, ponieważ istnieje wiele małoinwazyjnych metod chirurgicznych, które przyniosą ulgę, a którymi kompetentnie dysponuje właśnie neurochirurg.

Kto powinien zgłosić się do neurochirurga?

Przyjęło się, że praca fizyczna powoduje uszkodzenia i zwyrodnienia kręgosłupa, a co za tym idzie również innych dolegliwości neurologicznych. Obecnie jestesmy świadomi, że siedzący tryb życia, nadwaga, ale także obciążenia genetyczne również wpływają na nasz układ nerwowy. Nie zwlekajmy więc, gdy dręczą nas dolegliwościami takie jak: bóle i zawroty głowy, drętwienie i mrowienie kończyn, dyskopatia kręgosłupa, omdlenia czy inne zaburzenia neurologiczne. Przy wyżej wymienionych objawach nie obejdzie się bez szybkiej i fachowej pomocy neurochirurga.

Jak dostać się do neurochirurga?

Zanim jednak to się stanie musimy mieć skierowanie od lekarza rodzinnego. Internista prawdopodobnie zacznie od diagnozy i zleci badania. Po rozpoznaniu choroby układu nerwowego, wykonaniu RTG, tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego, jeśli zachodzi taka potrzeba wykonuje się konkretny, mało inwazyjny zabieg. Lecz jeżeli zachodzi bezwzględna potrzeba do operacji w warunkach szpitalnych, to opieka neurochirurga obejmuje pacjenta zarówno przed, jak i po niej. Pamiętajmy jednak, że jeśli zmuszeni jesteśmy do wykonania operacji, warto poszukać ośrodka, który przeprowadza zabiegi możliwie nowoczesnymi metodami.

Czy warto zgłosić się do neurochirurga?

Specjalistyczne wykształcenie medyczne pozwala w trakcie praktyki zawodowej zawęzić się na określonej kategori i sposobie postępowania przy danej chorobie. Specjalizacja lekarska, jaką jest neurochirurgia, pomoże zagwarantować najlepszą opiekę medyczną w kontekście zdrowia układu nerwowego.

Czasem myślimy, że choroby związane z układem nerwowym nas nie dotyczą i staramy się zaklinać rzeczywistość. I choć choroba to nie wyrok, może dotknąć każdego z nas. Wysyłane przez organizm sygnały, a także wizyta u dobrego specjalisty neurochirurga to najlepsza polisa ubezpieczeniowa. Lekarz neurochirurg z pewnością przekona nas, że warto ją wykryć ją wcześnie, by zyskać czas na leczenie, które w efekcie przywróci nam zdrowie.

Użyte tagi: lekarz, neurochirurgia, chirurgia