Ból wątroby i żołądka - co może być przyczyną ?

Napisany przez A, dnia 2015-05-18 11:33:01

Bóle brzucha są częstą dolegliwością wśród osób w różnym wieku. Mogą być powodem niestrawność, zatrucia pokarmowego, menstruacji, a także sygnalizować wiele groźnych chorób. Co może być powodem występowania dolegliwości bólowych w okolicach żołądka i wątroby?

Zatrucie pokarmowe

Pacjent zgłaszający bóle brzucha - ostre, krótkotrwałe, którym towarzyszą nudności, wymioty czy biegunka o gwałtownym przebiegu, najprawdopodobniej ma zatrucie pokarmowe. Ból brzucha występuje wówczas w okolicy żołądka, już w godzinę po spożyciu nieświeżego produktu spożywczego. Chory powinien wypoczywać i dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Ważne jest uzupełnianie elektrolitów, ponieważ w przeciwnym wypadku pacjent może się odwodnić i stworzyć zagrożenie dla swojego zdrowia, a nawet życia.

Wrzody żołądka

Jeśli ból zlokalizowany jest w okolicy żołądka, ma charakter nagły i ma duże natężenie, a pacjent może konkretnie wskazać bolące miejsce, może to być sygnał występowania choroby wrzodowej i zapalenia błony śluzowej żołądka.

Ból w chorobie wrzodowej występuje z lewej strony, pod żebrami oraz w śródbrzuszu i może promieniować do kręgosłupa. Czasami pacjenci mylą go z dolegliwościami ortopedycznymi, choć raczej powinni się ze swoim problemem udać do gastrologa. Początkowo ból w chorobie wrzodowej jest kłujący i przewlekły. W przypadku wrzodów żołądka pojawia się on podczas jedzenia. W celu potwierdzenia diagnozy i dowiedzenia, skąd biorą się dolegliwości bólowe pacjentom zleca się wykonanie gastroskopii, wraz z pobraniem wycinka błony śluzowej w celu badania histopatologicznego. Przeprowadzany jest również test na obecność Helicobacter Pylori, czyli bakterii odpowiedzialnej za powstawanie wrzodów. Jeśli test będzie pozytywny, wówczas lekarz zaleci antybiotykoterapię i inhibitory pompy protonowej, których zadaniem jest złagodzenie stanu zapalnego śluzówki.

Bóle wątroby

Dolegliwości bólowe w okolicach wątroby, wzdęcia i nudności mogą wskazywać na schorzenia związane z tym narządem. Ból jest pierwszym objawem zaburzenia funkcji wątroby i pogorszenia jej stanu. Może wskazywać na:

• Stłuszczenie wątroby,
  • Marskość wątroby,
  • Wirusowe zapalenie wątroby.

Nieprawidłowe nagromadzenie tłuszczów w komórkach wątroby występuje najczęściej u osób z nadwagą i otyłością, chorujących na cukrzycę oraz u pacjentów z podwyższonym stężeniem cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Stłuszczenie wątroby to także problem nadmiernego, długotrwałego spożywania alkoholu. Objawia się:

• Bólem wątroby, spowodowanym jej zapaleniem,
  • Ogólnym zmęczeniem,
  • Niesprecyzowanymi do końca dolegliwościami brzusznymi i dyskomfortem.

Marskość wątroby to uszkodzenie narządu, polegające na jego stwardnieniu i zastąpieniu komórek i tkanek, tkanką bliznowatą. Powodem tego stanu rzeczy jest najczęściej nadmierne spożycie alkoholu uszkadzającego wątrobę. Prowadzi to do jej niewydolności i może dawać takie objawy jak:

• Dolegliwości bólowe w prawej, górnej części brzucha,
  • Zaburzenia apetytu,
  • Permanentne uczucie zmęczenia,
  • Zmniejszenie masy ciała,
  • Osłabienie,
  • Obrzęki nóg i brzucha,
  • Krwawienia.

Jednym z najpoważniejszych powodów występowania bólu wątroby jest jej wirusowe zapalenie, spowodowane przez jeden z typów wirusów: A, B, C, D lub E. Powoduje ono obrzęk wątroby i może prowadzić do jej trwałego uszkodzenia. Można zdiagnozować takie schorzenie przeprowadzając badania identyfikujące we krwi pacjenta antygeny wirusa - HBsAg i HBeAg oraz przeciwciała:

• anty-HBs,
  • anty-HBc,
  • anty-HBe.