Życie z plamicą małopłytkową - jak radzić sobie z chorobą na co dzień?

Napisany przez link, dnia 2023-11-22 17:22:37

Plamica małopłytkowa, a tak właściwie zakrzepowa plamica małopłytkowa, jest rzadką chorobą. W jej przebiegu w małych naczyniach krwionośnych, z udziałem płytek krwi, powstają zakrzepy. Jakie jest podłoże tej choroby, jej objawy oraz jak można z nią funkcjonować?

Podłoże choroby

W przypadku zakrzepowej plamicy małopłytkowej (https://www.fundacjasaventic.pl/baza-wiedzy/choroby/zakrzepowa-plamica-maloplytkowa-ttp) przeciwciała wytworzone przeciwko jednemu z enzymów uruchamiają kaskadę powiązanych ze sobą reakcji, za których sprawą ostatecznie dochodzi do powstawania zakrzepów w drobnych naczyniach. Choroba ma podłoże autoimmunologiczne, a najczęściej dotyka osoby między 30 a 40 rokiem życia. Przyczyny wystąpienia tego schorzenia nie są do końca znane.

Objawy plamicy małopłytkowej

Zazwyczaj na samym początku pojawiają się objawy neurologiczne. Chory skarży się na złe samopoczucie, gorączka, ból głowy, zaburzenia widzenia i mowy, splątanie, drgawki. Może nawet dojść do niedowładu lub śpiączki. Kolejne symptomy to te ze strony nerek – w badaniach laboratoryjnych moczu widoczne są odchylenia od normy. Choroba atakuje również układ sercowo-naczyniowy i prowadzi do pojawienia się objawów przypominających chorobę niedokrwienną serca czy zawał. Zdarzają się też bóle brzucha, biegunki, nudności, wymioty, bladość, gorączka i zażółcenie powłok. W późniejszych stadiach dochodzą do tego plamki i siniaki na ciele.

Jak radzić sobie z plamicą małopłytkową?

Początkowo choroba dla wielu pacjentów jest bardzo trudnym doświadczeniem, zwłaszcza wtedy, gdy dominują ciężkie objawy neurologiczne. Może prowadzić do sytuacji, w której pacjent nie ma do końca świadomości, co się z nim dzieje. Epizod zakrzepowej plamicy małopłytkowej jest nawet potencjalnym zagrożeniem życia i wymaga wdrożenia odpowiedniej terapii. Leczenie obejmuje przede wszystkim transfuzję osocza od zdrowych dawców, która jest wykonywana codziennie aż do unormowania parametrów morfologii. W terapii plamicy stosuje się także leczenie immunosupresyjne. Powoli wprowadzane są na rynek nowe leki, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia narządów oraz zmniejszają liczbę niezbędnych transfuzji.

Szybko wdrożona terapia daje szansę na całkowite ustąpienie objawów, choć nawroty choroby są możliwe. Natomiast nieleczona plamica małopłytkowa nawet w 90% przypadków kończy się śmiercią.

Szybsza diagnostyka chorób rzadkich

Plamica małopłytkowa jest jednym z tych schorzeń, w których szybka i trafna diagnoza jest niezwykle ważna dla pacjenta, ponieważ może uratować mu życie.

Niestety nie zawsze diagnostyka chorób rzadkich jest prosta – ich niespecyficzne objawy łatwo pomylić z innymi schorzeniami. Dotychczas opisano już ponad 7 tysięcy różnych typów chorób rzadkich. W Polsce nawet ponad 3 miliony osób może zmagać się z takimi schorzeniami, choć wiele z nich nie ma o tym pojęcia.

Fundacja Saventic poprzez edukację społeczeństwa oraz bezpośrednią pomoc chce zwiększać szanse pacjentów na uzyskanie odpowiedniej diagnozy. Z bezpłatnych porad Fundacji może skorzystać dosłownie każdy, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy i udostępnić swoją historię medyczną. Zostanie ona przeanalizowana przez specjalistów Fundacji, a po zakończeniu tego procesu każdy pacjent otrzyma indywidualną informację zwrotną.

Po więcej szczegółów wejdź na stronę Fundacji Saventic.

Użyte tagi: plamica małopłytkowa, choroba, leczenie