Z problemem alkoholowym można skutecznie walczyć

Napisany przez A, dnia 2014-02-24 14:35:24

Społeczeństwa europejskie przez długi czas nie chciały przyjąć do wiadomości, że alkoholizm jest chorobą, którą spotykamy wśród ludzi w różnym wieku, odmiennym statusie społecznym i wykształceniu. Ktoś słusznie zauważył, że równie dobrze można się upijać najtańszym winem owocowym jak i luksusowym koniakiem. Skutek może być dokładnie taki sam – choroba alkoholowa, z którą trzeba walczyć tak, jak z każdą inną chorobą stosując w tej walce odpowiednie medykamenty i właściwe dla tej choroby terapie.

W przypadku uzależnień alkoholowych niezmiernie istotna jest nie tylko pomoc lekarska, ale i wsparcie ze strony najbliższego otoczenia chorego. Bardzo rzadko osoba dotknięta tą dolegliwością potrafi sama wydobyć się z niszczącego ją nałogu. W przypadku człowieka pijącego od dłuższego czasu, czyli znajdującego się w tak zwanym „pijackim ciągu” sprawą pierwszoplanową jest jak najszybsze jego przerwanie. Wtedy jednak mogą pojawić się objawy Alkoholowego Zespołu Abstynencyjnego (AZA), które powodują nieprzyjemne dla chorego dolegliwości fizyczne. Aby się ich pozbyć, chory często ponownie sięga po butelkę i niszczący go krąg się zamyka. W takich momentach lekarze zalecają odtrucia alkoholowe, których zadaniem jest z jednej strony jak najszybsze usunięcie z organizmu szkodliwych substancji, a z drugiej dostarczenie wartościowych składników odżywczych. Tego rodzaju zabiegi przeprowadza się najczęściej przy użyciu kroplówki.

Potem chorego czeka terapia, którą powinien podjąć świadomie i na którą musi wyrazić zgodę. Może to być terapia awersyjna, potocznie „Wszywka” polegająca na implantacji odpowiedniego leku przez chirurga. Tego rodzaju leki zawierają Disulfiram i działają przez 12 miesięcy powodując w tym czasie bardzo nieprzyjemną reakcję organizmu na nawet niewielkie dawki alkoholu, co ma skłonić chorego do unikania tej używki. Dopełnieniem leczenia może być terapia w zamkniętym ośrodku, gdzie każdy zainteresowany może liczyć na opiekę i pełną pomoc specjalistów. Alkoholizm jest chorobą, z którą można wygrać. Trzeba tylko chcieć.

Użyte tagi: odtrucia alkoholowe, choroba alkoholowa, odwyk