Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

POTRZEBA ZMIAN W MIĘDZYSZPITALNYM TRANSPORCIE SANITARNYM

Napisany przez M-S-M, dnia 2014-02-27 11:03:05

Przepisy regulujące kwestie transportu międzyszpitalnego są nieprecyzyjne i wymagają zmian, aby zapewnić bezpieczeństwo pacjentów – uważa Andrzej Mądrala, Wiceprezydent Pracodawców RP.

Zgodnie z obowiązującym prawem transport chorych między szpitalami nie może odbyć się przy użyciu tzw. karetek systemowych. Są to zakontraktowane przez NFZ w oparciu o ustawę o państwowym systemie ratownictwa medycznego karetki, które mają ratować zdrowie i życie ludzi, a nie wozić pacjentów między poszczególnymi placówkami.

Dlatego każdy szpital ma obowiązek zawrzeć umowę z firmą, która zapewni ten transport i samodzielnie za niego zapłacić. Prawo jest jednak pod tym względem dość ogólne, gdyż nie reguluje minimalnych parametrów, jakie powinna zawierać umowa dla zapewnienia bezpieczeństwa osób potrzebujących transportu – to znaczy minimalnego czasu dojazdu karetki. Taka sytuacja, jak pokazuje doświadczenie z ostatniego okresu, może być niebezpieczna dla pacjentów.

Uważam, że niezbędna jest zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego. Umowa powinna określać maksymalny czas dojazdu karetki transportowej: w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia – w maksymalnie 20 minut, a w przypadkach stabilnych – w ciągu 60 minut.

Alternatywnie można by wprowadzić kontraktowanie transportu międzyszpitalnego przez NFZ, na wzór obecnego kontraktowania karetek „N”. Oznaczałoby to, że Fundusz decydowałby o tym, w jakich miejscach w danym województwie będą stacjonowały karetki transportowe. Byłoby to rozwiązanie wzorowane na systemie zespołów ratownictwa medycznego, w liczbie gwarantującej dojazd do szpitala w maksymalnie założonym czasie, i zapewniające obsługę maksymalnej założonej ilości łóżek szpitalnych. Taki system z jednej strony zapewni bezpieczeństwo pacjentów, a z drugiej nie doprowadzi do istotnego wzrostu kosztów ponoszonych przez szpitale.

Popieram stanowisko Społecznego Komitetu Ratowników Medycznych, który już od dłuższego czasu domaga się zmian w zakresie transportu międzyszpitalnego. Bezpieczeństwo pacjenta jest najważniejsze, a aby je zagwarantować, niezbędne są zmiany w prawie.

Istotne jest jednak to, aby wszelkie zmiany zostały przeprowadzone w oparciu o konsultacje i akceptację środowiska szpitali, firm świadczących usługi pogotowania ratunkowego i transportu sanitarnego oraz ratowników medycznych.

Andrzej Mądrala, Wiceprezydent Pracodawców RP

***

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej reprezentują 7 500 firm, zatrudniających ok. 4 mln pracowników. Organizacja, która powstała w listopadzie 1989 roku, działa w obszarach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wzrostem gospodarczym kraju i kwestiami społecznymi, w tym dotyczącymi ubezpieczeń społecznych, rynku i prawa pracy. Pracodawcy RP podejmują inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości, innowacyjności, wykorzystania nauki do potrzeb gospodarki, a także w obszarze stanowienia prawa. Są obecni w pracach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Organizacja jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (organu doradczego instytucji Unii Europejskiej). Prezydentem Pracodawców RP jest dr Andrzej Malinowski.

 

Użyte tagi: transport chorych, NFZ

Zobacz także:

Komentuj:

Centra i gabinety | Artykuły i Poradniki | Dodaj Klinikę/Centrum/Gabinet | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2012 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.