Popuszczasz mocz ze śmiechu? To może być wysiłkowe NTM

Napisany przez WP, dnia 2017-06-01 12:04:05

Ta dolegliwość zaczyna się niepozornie – od kilku kropel uronionych w czasie głośnego śmiechu czy intensywnego wysiłku. Jednak jeśli w porę nie zareagujemy, z czasem nietrzymanie moczu może przybierać coraz bardziej zaawansowaną formę, powodując uczucie narastającego dyskomfortu. W znacznej większości ten problem dotyczy kobiet, ze względu na ich anatomię. Jak radzić sobie w takiej sytuacji?

Co może spowodować nietrzymanie moczu?

Cewka moczowa jest kontrolowana mięśniami dna miednicy, które z wiekiem mogą ulegać osłabieniu – wówczas zwieracze cewki nie działają prawidłowo, w związku z czym pojawia się problem z popuszczaniem moczu. Nietrzymanie moczu u kobiet nie jest jednak związane wyłącznie z wiekiem. Na tę przypadłość cierpią również młode kobiety, nawet po 20 roku życia. Przyczyną mogą być zaburzenia hormonalne i wahania poziomu estrogenu. Powszechnym zjawiskiem jest również nietrzymanie moczu w czasie ciąży i po porodzie. Do czynników, które mogą powodować nietrzymanie moczu, zalicza się także choroby neurologiczne (np. choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane), infekcje układu moczowego, choroby nerek, otyłość i przewlekłe zaparcia, a także nadużywanie tytoniu.

Wysiłkowe NTM można leczyć

Nietrzymanie moczu określane jako wysiłkowe objawia się niekontrolowanym oddawaniem moczu podczas mniejszej lub większej aktywności fizycznej, np. wchodzenia po schodach, marszu lub biegania, schylania się, podnoszenia cięższych przedmiotów, ale również podczas kaszlu, kichania czy śmiechu. Takich sytuacji nie należy bagatelizować ani liczyć na to, że problem sam się rozwiąże. Warto od razu udać się do lekarza i zrobić podstawowe badanie moczu oraz USG jamy brzusznej. Poza tym w diagnostyce NTM stosuje się niekiedy badania urodynamiczne, które pozwalają określić ciśnienie w pęcherzu, napięcie zwieraczy oraz czas i ilość oddawanego moczu. Najbardziej popularną metodą leczenia jest fizykoterapia, polegająca na treningu mięśni dna miednicy przy pomocy elektrostymulacji, stymulacji magnetycznej lub biofeedbacku. Można również stosować krążki lub stożki dopochwowe, które pomagają w utrzymaniu napięcia mięśni. W niektórych przypadkach wykonywane są zabiegi chirurgiczne – plastyka krocza.

Zadbaj o codzienny komfort

Nietrzymanie moczu to wstydliwa przypadłość, która u wielu osób przyczynia się do wycofania z aktywnego życia towarzyskiego. Aby tego uniknąć, możemy zlikwidować dyskomfort, używając specjalistycznych wkładek higienicznych, które mają zwiększoną chłonność i eliminują nieprzyjemny zapach. Oprócz tego istotne są codzienne ćwiczenia mięśni Kegla – jak czytamy na http://www.tena.pl/kobiety/centrum-informacyjne/nietrzymanie-moczu-u-doroslych-nie-bagatelizuj/przyczyny-nietrzymania-moczu/, można dzięki nim osiągnąć znaczną poprawę, a nawet całkowite wyleczenie w ciągu ok. 3-6 miesięcy. Taki trening warto stosować również jako profilaktykę nietrzymania moczu.

Użyte tagi: nietrzymanie moczu, tena