Ponad 1/3 przebadanych kleszczy była nosicielami boreliozy

Napisany przez PR, dnia 2010-06-14 14:35:13

Latem 2009 roku Diagnostyka udostępniła Pacjentom nowatorską usługę medyczną, służącą do wczesnego wykrycia ryzyka infekcji bakteriami powodującymi boreliozę. Badanie polega na analizowaniu metodami biologii molekularnej kleszcza usuniętego ze skóry.

Powszechnie uznaje się, że prawie 20% kleszczy jest nosicielami bakterii Borrelia burgdorferi wywołujących boreliozę. Choroba nie wykryta może doprowadzić do trwałego uszkodzenia narządów wewnętrznych, stawów czy zapalenia skóry. W Polsce co roku na boreliozę choruje ponad 3,6 tysiąca osób, a aktywność kleszczy notujemy od maja do października.

Z informacji udostępnionej przez Pracownię Biologii Molekularnej sieci laboratoriów medycznych DIAGNOSTYKA, wynika że dokładnie 1/3 przebadanych kleszczy była nosicielami bakterii Borrelia burgdorferii.

- Tak istotny odsetek wyników dodatnich potwierdza, że wprowadzając to badanie do oferty postąpiliśmy słusznie. Lekarze opiekujący się pacjentami, którzy zostali ukąszeni przez kleszcze-nosicieli szybko otrzymali sygnał o ryzyku infekcji. Taka informacja to możliwość natychmiastowego wdrożenia odpowiedniego leczenia antybiotykami, które może uchronić pacjenta przed ciężkimi następstwami rozwijającej się w sposób niekontrolowany choroby. Natomiast wynik ujemny to możliwość uniknięcia niepotrzebnej, kosztownej i obciążającej organizm terapii wdrożonej na „wszelki wypadek” - wspomina Michał Meller, kierownik w firmie Diagnostyka.

Zaawansowane badania metodą PCR, pod kątem przenoszenia przez kleszcze krętków Borrelii, można zlecić we wszystkich placówkach DIAGNOSTYKI w całej Polsce. Test pozwala na potwierdzenie obecności materiału genetycznego (DNA) Borrelia burgdorferi w ciele kleszcza wyjętego ze skóry pacjenta. Aby oddać kleszcza do badania, należy po ostrożnym usunięciu go ze skóry, zabezpieczyć w czystym pojemniku i jak najszybciej dostarczyć do najbliższej placówki laboratoriów DIAGNOSTYKA. Co ważne, do badania wystarczy tylko część pajęczaka, ponieważ często podczas wyjmowania ze skóry ulega on fragmentacji.
Warto jeszcze raz zwrócić uwagę jak ważne jest wczesne wykrycie boreliozy - nieleczona może nawet po latach powodować ciężkie dolegliwości ze strony wielu narządów i układów.
Nowości w diagnostyce chorób przenoszonych przez kleszcze.

Okazuje się, że kleszcze oprócz bakterii Borrelia, przenoszą również inne organizmy chorobotwórcze. Dlatego, obserwując jak istotnym problemem są choroby przenoszone przez kleszcze, DIAGNOSTYKA wprowadziła do oferty nową pozycję: „Panel Kooinfekcji w Boreliozie metodą PCR”. Test ten jest wykonywany z próbki krwi i służy do wykrywania trzech kolejnych patogenów, najczęściej przenoszonych przez kleszcze: Babesia divergens, Bartonella henselae, Anaplasma phagocytophilum.

- Można powiedzieć, że w dziedzinie diagnostyki chorób odkleszczowych DIAGNOSTYKA jest liderem zarówno w zakresie ilości rodzajów testów, jak i dostępności dla Pacjentów. Można u nas zlecić tradycyjne badania serologiczne przeciwciał wykonywane metodą ELISA lub bardziej czułą Western-blot, badania metodami biologii molekularnej: Borrelia burgdorferi w ciele kleszcza lub we krwi Pacjenta oraz panel w kierunku innych patogenów przenoszonych przez kleszcze. A wszystkie te badania można zlecić w ok. 120 placówkach w całym kraju – komentuje Michał Meller z Diagnostyki.

Listę placówek sieci Diagnostyka i szczegółowe informacje o badaniach można znaleźć na stronie internetowej www.diag.pl.

Użyte tagi: