Kiedy bada się poziom kwasu moczowego we krwi?

Napisany przez link, dnia 2022-09-13 13:19:22

Kwas moczowy jest końcowym produktem przemiany puryn, czyli zasad azotowych w organizmie. Tworzy białe kryształy, które są trudno rozpuszczalne w wodzie, więc nie może być dalej przetwarzany w organizmie i musi zostać wydalony.

Narządem odpowiedzialnym za wydalanie z moczem około 75% kwasu moczowego są nerki, pozostałe 25% jest wydalane przez jelita wraz z kałem. Są schorzenia jak na przykład kamica moczanowa, czy dna moczanowa związane z utrudnionym wydalaniem kwasu moczowego. Nadmierna akumulacja kwasu moczowego w tkankach, zbyt duże stężenie we krwi, może prowadzić do poważnych dolegliwości i schorzeń. Badanie stężenia kwasu moczowego lekarz zleca najczęściej u pacjentów z chorobą nowotworową leczonych chemioterapia, w diagnozowaniu kamicy nerkowej i w diagnostyce dny moczanowej w celu określenia skuteczności terapii, a także przy schorzeniach ortopedycznych lub urazach. W profilaktyce warto wykonać badanie raz w roku. Badanie może być wykonane z surowicy krwi lub z moczu. Wartość referencyjna stężenia kwasu moczowego we krwi jest zależna od wieku i płci osoby badanej. Prawidłowy poziom kwasu moczowego w surowicy wynosi u mężczyzn 300-360 µmol/l (5-6 mg/dl), u kobiet 240-300 µmol/l (4-5 mg/dl), a u dzieci 210- 240 µmol/l (3,5-4 mg/dl).

Objawy, przyczyny podwyższonego stężenia kwasu moczowego

Zbyt wysokie stężenie kwasu moczowego  we krwi (hiperurykemia), wskazujące na nadmierną  produkcję przez  organizm, najczęściej objawia się przez: gorączkę, bóle, zesztywnienia, obrzęki, zaczerwienienia stawów, bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, bóle brzucha, krwiomocz, zastój moczu, nudności i wymioty. Może, również przez dłuższy czas przebiegać bezobjawowo, doprowadzając do kamicy nerkowej lub dny moczanowej. Przyczyną hiperurykemii może być przypadłość wrodzona związana z dziedziczeniem zaburzeń enzymatycznych. Przyczyną hiperurykemii nabytej mogą być choroby jak: niedoczynność tarczycy, nadciśnienie tętnicze, niewydolność nerek, niewłaściwa dieta, otyłość, alkoholizm, a nawet skutki uboczne przyjmowanie leków. Nietypową przyczyną wysokiego stężenia kwasu moczowego we krwi może być nadmierny wysiłek fizyczny. Częstą przyczyną występowania hiperurykemii czy dny moczanowej jest podwyższony standard życia związany ze zmianami w sposobie żywienia i stylu życia,  czy w związku z przyjmowaniem leków (np. antybiotyki) powodujących ponadnormatywne stężenie kwasu moczowego we krwi.

Jak zbadać poziom kwasu moczowego?

Poziom kwasu moczowego w ramach profilaktyki należy kontrolować raz w roku lub zgodnie z zaleceniami lekarza. Wskazaniem do wykonania badania mogą być bóle stawów, mięśni, nadwrażliwość na dotyk, szczególnie gdy zacząłeś uprawiać sport. Osoby, które mają podwyższony poziom kwasu moczowego, powinny go kontrolować na bieżąco. W Centrum Medycyny Żywienia w klinice Carolina Medical Center https://carolina.pl/ można skorzystać z porad dietetyków dotyczących zdrowych nawyków żywieniowych. Osoby, które powinny często kontrolować poziom kwasu moczowego, mogą zakupić aparat z nakłuwaczem i paskami do wykonywania samodzielnych pomiarów w warunkach domowych. Aparat umożliwia określenie poziomu kwasu moczowego i wyznaczenie czynników wpływających na wzrost i spadek wartości pomiarów. Pomiary wykonuje się dwa razy dziennie przez dwa tygodnie.

Użyte tagi: badania, kwas moczowy