Katar w domu – jak szybko zapanować nad infekcją?

Napisany przez A, dnia 2014-12-03 14:57:14

Wrzesień to miesiąc, w którym aura często płata figle, przez co bardziej niż w okresie wakacji narażeni jesteśmy na rozmaite infekcje. To także czas, w którym co roku duża liczba dzieci rozpoczyna swoją przygodę ze szkołą. Z natury aktywne urwisy nie przywiązują większej uwagi do kwestii unikania zarazków chorobotwórczych, przez co szkolne infekcje często padają na „domowy grunt”, będąc przyczyną zachorowań wszystkich domowników.

Mała infekcja, duży problem

Domowe zacisze stanowi bardzo podatne na rozprzestrzenianie się zarazków chorobotwórczych środowisko. Częsty kontakt domowników, używanie tych samych przedmiotów, a nawet spożywanie tych samych pokarmów w krótkim czasie prowadzi do powstania uciążliwych objawów u wszystkich mieszkańców. O ile dorośli doskonale rozumieją istotę problemu, o tyle zatkany nos u najmłodszych członków rodziny może być prawdziwym problemem. Na nic zdadzą się próby uspokojenia płaczącego maluszka przy pomocy ulubionego smoczka lub zabawki – katar jest dla dziecka czymś nowym, wymusza na nim oddychanie ustami, do którego w żaden sposób nie jest przyzwyczajone.

Trzeba do lekarza?

Katar nie stanowi z pewnością zagrożenia życia, więc w przypadku wystąpienia tego objawu nie trzeba panikować. Nie warto jednak również na siłę ignorować symptomu i czekać, aż „samo przejdzie”. Należy przede wszystkim skupić się na wyeliminowaniu problemu zalegającej wydzieliny nosowej u zarażonych  – przyniesie to ulgę w oddychaniu oraz zapobiegnie namnażaniu się bakterii chorobotwórczych. Niezbędna dla domowników może okazać się również lekcja instruktażowa pod tytułem: „W jaki sposób wydmuchiwać nos?” Trzeba bowiem pamiętać, że nieumiejętne „posługiwanie się” chusteczką higieniczną może w efekcie doprowadzić nawet do zapalenia ucha, co dotyczy nie tylko dzieci, ale również dorosłych. W takim wypadku, konsultacja lekarska będzie już konieczna. Zużytych chusteczek pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać w ogólnodostępnych miejscach, ponieważ są siedliskiem zarazków, przez co mogą przyczyniać się do dalszego rozprzestrzeniania infekcji.

Sięgnijmy po preparaty apteczne

Szukając skutecznych środków na katar dla dzieci i pozostałych domowników, warto odwiedzić aptekę i zasięgnąć porady farmaceuty. Na rynku jest wiele preparatów z ksylometazoliną, która obkurcza naczynia krwionośne i zmniejsza obrzęk śluzówki. Sporym ułatwieniem będzie wybór leku w formie aerozolu, lepiej penetrującego zatkany nos i zapobiegającemu ściekaniu substancji leczniczej do gardła.

Użyte tagi: katar, na katar dla dzieci, aspirator do nosa