Jakie objawy cukrzycy typu 2. występują najczęściej?

Napisany przez M-S-M, dnia 2017-04-27 13:06:08

Wczesne objawy cukrzycy to m.in. zwiększone pragnienie (polidypsja) oraz nasilone oddawanie moczu (poluria). W późniejszym stadium pogarsza się wzrok.

Co może zaniepokoić: wczesne symptomy cukrzycy typu 2.

Objawy cukrzycy typu 2. często są niedostrzegane przez chorych, m.in. ze względu na niewielkie nasilenie. Są łagodne i niezbyt specyficzne, dlatego nie niepokoją osób, u których występują. Choroba może rozwijać się latami, niezauważona. Najwcześniej pojawiają się takie symptomy cukrzycy typu 2., jak:

• wzmożone pragnienie, tzw. polidypsja – pojawia się przy wysokim poziomie glukozy we krwi; organizm chce ją rozcieńczyć, a tym samym zmniejszyć jej stężenie;
  • większa częstotliwość oddawania moczu, tzw. poliuria,
  • suchość w ustach,
  • pojawienie się uczucia senności po zjedzeniu posiłku,
  • obniżanie się wagi pomimo braku zmian w diecie,
  • spowolnione gojenie się ran,
  • pojawienie się problemów ze wzrokiem.

Wczesne objawy cukrzycy typu 2. to też duży apetyt, tzw. polifagia, i częste, nawracające zakażenia skóry, pochwy oraz układu moczowego. Zwiększone łaknienie powstaje na skutek zbyt małej ilości insuliny we krwi. Ten hormon odpowiada m.in. za transport glukozy. Jego niskie stężenie uniemożliwia przeniesienie cukru do krwi. To skutkuje większym apetytem. Dostarczanie kolejnych posiłków podnosi poziom glukozy we krwi. Powyższe objawy, szczególnie kiedy kilka z nich występuje razem, powinny skłonić osobę, u której się pojawiają do wizyty u lekarza. Prosty test – badanie poziomu glikemii na czczo – pozwoli określić, czy ich przyczyną jest cukrzyca typu 2.

Po czym poznać, kiedy cukrzyca typu 2. się rozwija?

Zbyt wysoki poziom cukru we krwi utrzymujący się przez wiele lat jest odpowiedzialny za uszkodzenie niewielkich naczyń tętniczych. To tzw. mikroangiopatia. Ten proces dotyczy, m.in. oczu i wpływa na pogorszenie wzroku na skutek popękanych bądź niedrożnych tętniczek. Został nazwany retinopatią cukrzycową i pojawia się tym częściej, im dłużej pacjent choruje oraz im ma wyższy poziom glukozy we krwi. Neuropatia cukrzycowa to z kolei nazwa zmian w układzie nerwowym wywołana na skutek cukrzycy typu 2. Jej objawami są: skurcze mięśni, zaniki czucia (najczęściej w palcach, zarówno odczuwanie głębokie, jak i powierzchowne), a także zmniejszona siła mięśniowa. Cukrzycy mają problem z gojeniem się ran. Wynika to z jednoczesnego występowania neuropatii i mikroangiopatii. Pacjent z zaburzonym czuciem nie zaznaje bólu, przez co może nie zauważyć rozwijającego się w ranie zakażenia. Bakterie w uszkodzonych tkankach i wysoki poziom glukozy prowadzą niekiedy do pojawienia się stopy cukrzycowej. Ten stan charakteryzują: zmniejszone ukrwienie stopy, które wpływa na osłabione odczuwanie bólu, a także opóźnienie gojenia się ran. W uszkodzonych miejscach pojawiają się owrzodzenia, które są początkiem procesu martwiczego.

Użyte tagi: objawy cukrzycy typu 2, cukrzyca