Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Integracja sensoryczna

Napisany przez M-S-M, dnia 2013-08-08 07:18:15

Reagujemy dzięki zmysłom. Są one swego rodzaju przekaźnikiem emocji i doznań. Doskonale zdajemy sobie sprawę z roli, jaką pełnią w naszym życiu smak, węch, wzrok oraz słuch, jednak nasz układ nerwowy odbiera również bodźce poprzez dotyk czy ruch, jak również siłę grawitacji oraz ułożenie ciała. Dzieje się tak dzięki receptorom umiejscowionym w wielu miejscach naszego ciała.

Każdy zmysł bezpośrednio wpływa na oddziaływanie drugiego. Proces celowej organizacji zmysłów został nazwany przez fachowców integracją sensoryczną. Dzięki niej jesteśmy w stanie odpowiednio zareagować na procesy mające miejsce w otoczeniu. Jedną z najważniejszych umiejętności naszego organizmu jest tzw. praksja, czyli planowanie ruchu. Mamy tu do czynienia przede wszystkim z wyobrażeniem zaplanowanego przez siebie zadania oraz aktywności, którą w związku z tym planujemy wykonać. Planowanie jest możliwe dzięki nabytym doświadczeniom oraz towarzyszącym im wówczas wrażeniom sensorycznym. Jeżeli każdy kolejny krok i ruch zostanie przez nas odpowiednio zaplanowany, bez najmniejszego problemu poradzimy sobie z jego wykonaniem podczas realizacji zadania.

Doskonałym przykładem może być tu nabywanie wszelkiego rodzaju doświadczeń przez dzieci. Znakomicie radzą sobie one bowiem zarówno z opanowaniem nowych, zaawansowanych technologicznie zabawek, jak również świetnie spisują się podczas wchodzenia czy schodzenia z nowo nabytego roweru. Zaplanowanie każdego kolejnego ruchu wymaga od nas w pełni świadomej koncentracji na wyznaczonym sobie zadaniu, przy jednoczesnym wykorzystaniu zgromadzonych wcześniej, bez udziału świadomości, wrażeń sensorycznych. Integracja sensoryczna dzieli się na 4 poziomy, dzięki którym łatwiej zrozumieć jej specyfikę i funkcjonowanie. Poziom 1 to przede wszystkim rozwój zmysłów dotyku, wzroku oraz słuchu, poziom drugi odpowiedzialny jest za planowanie ruchu. Trzeci z kolei to dużo bardziej precyzyjna percepcja wrażeń dotykowych, a poziom czwarty skupia się na czynnikach odpowiadających czytaniu, pisaniu oraz myśleniu koncepcyjnym. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy integracja sensoryczna nie ulega rozwojowi w stopniu wystarczającym. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci, u których w takiej sytuacji mogą pojawić się problemy z nauką i koncentracją, niekiedy nawet rozwojem.

Jeżeli istnieją podejrzenia, że nasza pociecha cierpi na zaburzony rozwój integracji sensorycznej, konieczna może okazać się konsultacja z wykwalifikowanym terapeutą.

 

ADVER

Użyte tagi: integracja sensoryczna, zaburzony rozwój integracji sensorycznej

Zobacz także:

Komentuj:

Centra i gabinety | Artykuły i Poradniki | Dodaj Klinikę/Centrum/Gabinet | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2012 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.