Chirurgia plastyczna - żylaki

Napisany przez PR, dnia 2011-10-12 21:08:55

Żylaki kończyn dolnych najczęściej pojawiają się po 40 roku życia i znacznie częściej występują u kobiet. Żylaki są wrzecionowatym lub workowatym poszerzeniem żył powierzchniowych w postaci widocznych i poskręcanych naczyń żylnych. W zaawansowanym stadium choroby chirurgia plastyczna zaleca zabiegi operacyjne wobec prawdopodobieństwa wystąpienia powikłań.

Najczęstszymi czynnikami odpowiedzialnymi za formowanie się żylaków jest dziedziczenie, leczenie hormonami, duża nadwaga, praca stojąca czy też przebyte ciąże. Żylaki pierwotne powstają na skutek zmniejszania się ilości tkanki sprężystej w naczyniach żylnych i zmniejszeniu wytrzymałości na rozciąganie. Uszkodzenie zastawek żylnych uniemożliwia cofanie się krwi i powoduje jej zaleganie co wpływa na dodatkowe rozszerzanie się żył. Żylaki wtórne pojawiają się w przypadku nadmiernego przepływu krwi, który spowodowany jest przez niedrożność żył głębokich. W gabinetach chirurgii plastycznej istnieje możliwość przeprowadzenia badania ultrasonograficznego i ocenie przepływu krwi w żyłach będącego wstępną diagnostyką i ocenie niewydolności.

Istnieje wiele metod leczenia żylaków kończyn dolnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb pacjenta i przede wszystkim stadium choroby. Leczenie zachowawcze polega na podnoszeniu kończyn dolnych, zakładaniu uciskowych opasek i noszeniu specjalnych pończoch. Istnieje również wiele farmakologicznych środków mających za zadanie uszczelnianie ścian naczyń krwionośnych. W przypadku rozległych żylaków zaleca się leczenie operacyjne. Chirurgia plastyczna poleca badanie Doppler mające na celu ocenę stanu żył głębokich i precyzyjnemu oznaczeniu miejsc cofania się krwi. Operację przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, ogólnym lub nadoponowym w zależności od wielkości żylaków. Po zabiegu stosuje się opaskę uciskową lub specjalne pończochy uciskowe.

K-S-A

Użyte tagi: