Bóle kręgosłupa - jak im zapobiegać?

Napisany przez link, dnia 2021-04-09 10:30:44

Ból pleców może być skutkiem urazu, takiego jak upadek lub wypadek samochodowy.

Ból pleców może być skutkiem urazu, takiego jak upadek lub wypadek samochodowy. Najczęściej jednak ból pleców jest wynikiem nieprawidłowo wykonywanych codziennych czynności - tak powszechnych jak skręcanie się w celu dosięgnięcia lub podniesienia przedmiotu, siedzenie przy komputerze w tej samej pozycji przez wiele godzin, schylanie się w celu odkurzenia czy noszenie toreb z zakupami. Dobra wiadomość jest taka, że zapobieganie bólom pleców nie jest wcale takie trudne, a często wymaga jedynie kilku zmian, które wkrótce staną się drugą naturą.

Niezwykle przydatne w bólu pleców, mogą okazać się maty masujące, które szybko przyniosą ulgę w dolegliwościach. Znajdziesz je w sklepie https://medwil.pl

Gdy pojawia się ból pleców, zaczynasz się zastanawiać, czym jest on spowodowany. Przyczyn może być wiele – praca siedząca, nadmierny wysiłek lub jego całkowity brak. Jak zapobiegać bólom kręgosłupa? Podpowiadamy.

Poznaj - Druk OST - kiedy trzeba wezwać elektryka?

Kiedy ćwiczenia są wskazane?

Ból w dolnej części pleców, spowodowany napięciem lub skurczem mięśni jest podatny na ćwiczenia. Jeśli jednak ból wynika z problemów z kręgosłupem, należy podchodzić do ćwiczeń z większą ostrożnością. Jednym z powszechnych sygnałów ostrzegawczych, świadczących o problemach z kręgosłupem, jest rwa kulszowa, czyli ból promieniujący od pleców w dół do nogi. Bólowi temu może towarzyszyć uczucie mrowienia "szpilek i igieł". Jeśli cierpisz na rwę kulszową, nie rozpoczynaj nowego programu ćwiczeń bez konsultacji z lekarzem.

Rzadziej, ból w dolnej części pleców może być "czerwoną flagą", która wymaga natychmiastowej pomocy medycznej, jeśli przybiera którąś z poniższych form:

• ból pleców z gorączką

• ból, który nie ustępuje lub nasila się

• drętwienie w pachwinie

• utrata kontroli nad pęcherzem lub jelitami

• osłabienie nóg

• niemożność znalezienia wygodnej pozycji do siedzenia lub spania podczas epizodów bólu pleców.

Kiedy należy zacząć ćwiczyć?

Kiedy ból pleców jest silny, należy pozostać na nogach i poruszać się w miarę możliwości. Przedłużony odpoczynek w łóżku nie jest dobrym pomysłem. Postaw na ćiwczenia rozciągające, które rozluźnią mięśnie i pozwolą poczuć ulgę.

Kiedy silny ból ustąpi, stopniowo rozpocznij codzienne, delikatne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie podtrzymujące odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Silniejsze i bardziej elastyczne mięśnie mogą być mniej podatne na urazy.

Przedstawione poniżej ćwiczenia to klasyczne ruchy na początek. Zapytaj swojego lekarza o radę, jakie ćwiczenia wykonywać i jak często. Idealna jest codzienna rutyna.

Alternatywne ćwiczenia: Joga

Delikatna joga wykazuje pewne obiecujące działanie w przypadku bólu pleców. W jodze ciało układa się w określonych pozach na krótki czas. Rozluźnia to napięcie mięśni, rozszerza zakres ruchu w stawach i buduje siłę mięśni. Ale uwaga: zbyt szybkie forsowanie mięśni i stawów może prowadzić do kontuzji. Jeśli cierpisz na bóle pleców, nie zaczynaj uprawiać jogi, zanim nie uzgodnisz tego z lekarzem, a następnie nie zaczniesz ćwiczyć z doświadczonym nauczycielem, który jest świadomy twoich dolegliwości.

Niezależnie od tego, jaką formę aktywności i ćwiczeń wybierasz - pamiętaj o regularności.

Użyte tagi: ćwiczenia, ból, plecy, ból pleców