90 000 licealistów już wie, jak dbać o swoje zdrowie – trwa akcja edukacyjna Fundacji „Gwiazda Nadziei”

Napisany przez LA, dnia 2016-03-22 13:03:57

Fundacja „Gwiazda Nadziei” już od 4 lat uczy młodzież, jak dbać o zdrowie. Do tej pory udało się dotrzeć do ponad 90 000 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych z województwa śląskiego, świętokrzyskiego i opolskiego. Fundacja „Gwiazda Nadziei” i Wojewódzkie Inspekcje Sanitarne, przy merytorycznym wsparciu Akademii Czerniaka, prowadzą specjalne warsztaty edukacyjne w ramach programów „Podstępne WZW” i „Znamię! Znam je?”.

Głównym celem jest edukacja młodzieży, poprzez budowanie odpowiednich postaw mających pozytywny wpływ na ich zachowanie, zdrowie, a nawet życie. W roku szkolnym 2015/2016 w specjalnych warsztatach weźmie udział jeszcze kolejne 40 000 uczniów.

Wyszkoleni nauczyciele przekazują wiedzę uczniom

Oba programy edukacyjne „Podstępne WZW” i „Znamię! Znam je?” są odpowiedzią na ogromne, zdaniem naukowców, niedoszacowanie liczby osób, których może dotyczyć problem zakażeń HBV i HCV oraz osób będących w grupie ryzyka wystąpienia raka skóry. Celem programów jest upowszechnienie wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wiedzy na temat wczesnej diagnostyki i profilaktyki wirusowego zapalenia wątroby typu B i C oraz nowotworów skóry, ze szczególnym uwzględnieniem czerniaka.

Do tej pory w lekcjach „Podstępne WZW” i „Znamię! Znam je?” wzięło udział już ponad 90 000 uczniów, a kolejne 40 000 licealistów z 400 szkół ponadgimnazjalnych z trzech województw (śląskiego, świętokrzyskiego i opolskiego) weźmie udział w warsztatach w roku szkolnym 2015/2016. Początkiem akcji była realizacja warsztatów dla nauczycieli posiadających przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej (prowadzących lekcje biologii, wychowania do życia w rodzinie, wychowania fizycznego) lub pielęgniarek szkolnych. Pedagodzy zajęcia prowadzą w oparciu o scenariusze zajęć zamieszczone w specjalnie opracowanych w tym celu poradnikach. Ostatnie warsztaty dla pedagogów odbyły się w 2015 r. w 7 miastach – Katowicach, Gliwicach, Bielsku-Białej, Rybniku, Częstochowie, w Kielcach i Opolu. Warsztaty poprowadzili przedstawiciele Fundacji „Gwiazda Nadziei” oraz pracownicy Wojewódzkich Inspekcji Sanitarnych z województw: świętokrzyskiego, śląskiego i opolskiego. Program „Znamię! Znam ję?” merytorycznie koordynuje Akademia Czerniaka.

Podstępne WZW” – młodzi ludzie poznają zagrożenia związane z HBV i HCV

Szacuje się, że problem WZW B i C może dotyczyć blisko pół miliona Polaków. Te choroby są o tyle groźne, że często rozwijają się zupełnie bezobjawowo, a gdy pojawią się już ich symptomy to bardzo łatwo jest je zignorować. Skutki zakażenia HCV i HBV mogą być natomiast naprawdę poważne – zmiany nowotworowe czy marskość wątroby. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że są nosicielami.

- Wirusowe zapalenie wątroby typu B i C to wciąż choroby, o których społeczeństwo wie stosunkowo niewiele. Prowadzimy akcję edukacyjną wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych, aby szerzyć wiedzę na temat niebezpieczeństw, które mogą nieść za sobą niektóre zachowania. Zarazić się wirusem HCV lub HBV jest niezwykle łatwo. Można to zrobić kalecząc się przedmiotem, który miał kontakt z krwią chorego, używając tej samej szczoteczki do zębów, podczas zabiegów u kosmetyczki, przekłuwania uszu czy wykonywania tatuażu. W trakcie lekcji o WZW kształtujemy wśród młodych ludzi również postawy tolerancji i zrozumienia wobec osób dotkniętych tymi chorobami – opowiada Barbara Pepke z Fundacji „Gwiazda Nadziei”.

Znamię! Znam je?” – uczniowie uczą się o nowotworach skóry

Około 10% wszystkich wykrywanych nowotworów złośliwych u ludzi stanowią nowotwory skóry. W Polsce co roku na nowotwory skóry zachorowuje około 50 000 osób, w tym ponad 3 100 na czerniaka. Jak wskazują badania, aż 60% Polaków jest narażonych na zachorowania na nowotwory skóry, a czerniaki są najczęściej diagnozowane u młodych osób. Dlatego tak ważna jest edukacja na temat tego, jak oglądać swoje ciało i kontrolować niepokojące znamiona pojawiające się na skórze oraz dlaczego korzystanie z solarium jest szkodliwe.

- Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego, że nowotwory skóry dotyczą także ich. Dlatego niezwykle istotne jest, aby edukować ich na temat nowotworów. Nowotwory skóry nie pojawiają się nagle, przekształcenie się zmiany skórnej w nowotwór może trwać kilka miesięcy lub nawet lat. Natomiast wczesne wykrycie raka skóry sprawia, że może on być całkowicie uleczalny. Kluczem jest tu regularne obserwowanie swoich znamion oraz przebarwień, a także profilaktyczne wizyty u dermatologa. – mówi prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, kierownik Kliniki Nowotworów Tkanek Miękkich, Kości i Czerniaków Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, i dodaje: -Ważne jest przestrzeganie zasad bezpiecznego opalania, czyli bezwzględne unikanie opalania na solarium, a w okresie letnim unikanie ekspozycji na promienie słoneczne w godzinach 11.00-16.00, stosowanie kremów z filtrami UVA i UVB, noszenie czapek i okularów przeciwsłonecznych. Jest to ważne, bo oparzenia słoneczne czy korzystanie z solarium w młodym wieku prowadzi do zwiększenia ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe skóry w wieku późniejszym.

Użyte tagi: Podstępne WZW, WZW, zdrowie, Fundacja Gwiazda Nadziei