15 maja 2015 r. – Światowy Dzień Budowania Wiedzy o Mukopolisacharydozie (MPS)

Napisany przez Janik Krzysztof, dnia 2015-05-15 12:37:07

Światowy Dzień MPS, został ustanowiony 8 lat temu, aby zwrócić uwagę na tę rzadką i trudną do zdiagnozowania chorobę genetyczną.

Nazwa choroby pochodzi od mukopolisacharydów - łańcuchów cząstek cukru biorących udział w tworzeniu tkanki łącznej. Za pomocą odpowiednich enzymów są one w organizmie nieustannie rozkładane i ponownie tworzone. U osób chorych na mukopolisacharydozę ze względu na brak odpowiedniego enzymu proces ten jest przerwany. Cukry odkładane są w organizmie, powodując stopniowo niszczenie narządów.

„Mój syn ma rzadką chorobę, której nazwy często nie znają nawet lekarze, bo w Polsce ma ją zaledwie kilkanaścioro dzieci: mukopolisacharydoza typ 1, w skrócie MPS. Błąd genu powoduje, że w organizmie brakuje enzymu rozkładającego mukopolisacharydy. Odkładają się one we wszystkich narządach ciała, powoli je niszcząc” – opowiada Magda, mama chłopca chorego na MPS.

Dzieci z MPS początkowo rozwijają się prawidłowo. Najczęściej wstępne diagnozy stawiane są między 18 a 36 miesiącem życia, kiedy w komórkach dochodzi do nadmiernego gromadzenia się sacharydów. Uwagę mogą zwrócić dorosły wygląd twarzy: ciemne brwi, szeroko rozstawione oczy oraz powiększona wątroba.

Na świecie zarejestrowanych jest VII typów tej choroby. W Polsce potwierdzono V typów Mukopolisacharydozy. Każdy typ charakteryzuje się brakiem innego enzymu.

Cechami wspólnymi dla wszystkich typów MPS są:

• powiększenie wątroby i śledziony,

• choroby serca,

• przykurcze w stawach,

• pogrubiałe rysy twarzy,

• niski wzrost,

• deformacja kośćca,

• bardzo często w typach I - III postępujące upośledzenie psychoruchowe,

• bardzo częste infekcje oraz zapalenie ucha środkowego, które często prowadzi do niedosłuchu,

• choroby oczu,

• powiększony język

Mukopolisacharydoza jest chorobą postępującą o różnorodnym przebiegu, szerokim spectrum objawów i różnym ich nasileniu. Wiedza na temat choroby, ma kluczowe znaczenie dla poprawy sytuacji pacjentów, ponieważ ciągle dużym problemem pozostaje właściwa diagnostyka.

• Przed postawieniem ostatecznej diagnozy pacjenci odwiedzają od 6 do 13 specjalistów,

• 68% pacjentów oczekuje na rozpoczęcie procesu diagnostycznego ponad 6 miesięcy od pierwszej wizyty u lekarza,

• 36% pozostaje niezdiagnozowanych przez 1 rok lub nawet kilka lat,

• 1 pacjent na 7 pozostaje niezdiagnozowany przez ponad 6 lat