Okulistyka - jaskra

Napisany przez PR, dnia 2012-01-18 20:09:22

Okulistyka określa jaskrę jako chorobę oczu, która może doprowadzić do całkowitej utraty wzroku. W trakcie choroby następuje bezpowrotne uszkodzenie nerwu wzrokowego i pogorszenie pola widzenia. Szybkie wykrycie jaskry i włączenie odpowiedniego leczenia w dużym stopniu może powstrzymać bieg choroby.

Jaskra jest chorobą cywilizacyjną. Ocenia się, że na całym świecie choruje na nią około 70 milionów ludzi, a w Polsce około 800 tyś. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tej poważnej,  nieodwracalnej choroby i nie kontaktuje się z lekarzem okulistą. Szacunkowe dane wskazują, że w Polsce leczenie podejmuje jedynie 150 tyś. chorych.

W większości przypadków czynnikiem wywołującym uszkodzenie nerwu wzrokowego jest zbyt duże ciśnienie śródgałkowe. W grupie ryzyka znajdują się osoby, które ukończyły 40 rok życia, ale należy wspomnieć, że najnowsze obserwacje wskazują jednoznacznie, że jaskra może pojawić się w każdym wieku. Jaskra w najbliższej rodzinie i choroby kardiologiczne związane z nadciśnieniem tętniczym a także choroby gałki ocznej i zaburzenia krążenia obwodowego są również zamieszczone w grupie ryzyka. W przypadku występowania bólu głowy i oczu, migren, nudności, wymiotów i jednoczesnemu pogorszeniu ostrości wzroku należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem okulistą.

Okulistyka zaleca w zależności od stopnia zaawansowania choroby stosowanie tabletek, kropli do oczu a także operacji i zabiegów laserowych. Najważniejsze jest jednak możliwe szybkie kontaktowanie się z lekarzem okulistą w przypadku zauważenia niepokojących objawów świadczących a nawet jednoznacznie wskazujących na występowanie jaskry.

K-S-A

Użyte tagi: