Zamykanie rany pooperacyjnej bez użycia nici? To możliwe!

Napisany przez white, dnia 2019-04-02 21:21:45

Do zamykania ran pooperacyjnych najczęściej stosuje się nici chirurgiczne. Zakładanie szwów ma jednak wiele mankamentów. Szycie wiąże się z powstawaniem mikrourazów związanych z pasażem. Chęć zminimalizowania traumatyzacji operowanych tkanek zmusiła naukowców do opracowania innych metod trwałego zbliżania brzegów rany. W ten sposób stworzono klej chirurgiczny.

Klej chirurgiczny to świetna alternatywa dla szwów

Zaopatrywanie ran za pomocą nici chirurgicznych wiąże się z dużym ryzykiem powstania nieestetycznej blizny. Po szyciu w okolicach rany widać ślady po wkłuciach igły. Podczas zabiegu z zakresu chirurgii plastycznej czy otolaryngologii, chirurg musi zwrócić uwagę na to, by rana pooperacyjna wyglądała jak najlepiej. Lekarz może uzyskać zadowalający efekt estetyczny poprzez zastosowanie kleju tkankowego. W przeciwieństwie do nici, innowacyjne preparaty pozwalają zbliżyć wolne brzegi rany bez konieczności uszkodzenia tkanki. Klej chirurgiczny nie powoduje nawet najmniejszych urazów. Stąd też widoczność blizny przy jego zastosowaniu zostaje znacznie zredukowana. Kleje tkankowe produkowane z syntetycznych związków są nietoksyczne. W związku z tym, wywołują minimalną reakcję tkankową. Nowoczesne materiały po kilku miesiącach ulegają wchłonięciu, przez co nie ma konieczności usuwania ich po zagojeniu się rany. Zastosowanie kleju chirurgicznego jest świetnym wyjściem w przypadku zaopatrywania ran u dzieci i osób starszych.

Bezpieczeństwo pacjenta, wygoda chirurga

Lekarz podczas każdego zabiegu musi zrobić wszystko, by zmniejszyć ryzyko powstania powikłań pooperacyjnych. Wykorzystanie syntetycznego kleju chirurgicznego ogranicza prawdopodobieństwo zakażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi do minimum. Innowacyjne materiały mogą być stosowane nawet w przypadku alergików. Klej tkankowy jest preparatem wodoszczelnym dlatego też, świetnie chroni ranę przed wnikaniem płynów. Alternatywna metoda zamykania ran pozwala zmniejszyć odczuwany ból pooperacyjny. Zastosowanie kleju chirurgicznego umożliwia pacjentom szybszy powrót do sprawności. Należy jednak dodać, że preparat coraz częściej stosowany jest w chirurgii nie tylko ze względu na komfort pacjenta, ale i chirurga. Specjaliści coraz chętniej sięgają po kleje tkankowe wyprodukowane z monomerów cyjanoakrylanu, do których należy m.in. IFABOND®. Syntetyczne preparaty przed zaaplikowaniem nie wymagają żadnego przygotowania, co znacznie skraca czas całego zabiegu. Klej chirurgiczny to idealne rozwiązanie dla chirurgów, którzy nie przepadają za wiązaniem węzłów. Znaczna część produktów sprzedawana jest w zestawach z wygodnymi aplikatorami. Ich długość dostosowana jest do nakładania kleju podczas zabiegów chirurgii otwartej, a także laparoskopowej.

IFABOND® nadaje się do większości zabiegów

Syntetyczne kleje chirurgiczne takie jak IFABOND® mogą być stosowane zarówno do zamykania ran gładkich jak i powierzchownych. Lekarze bardzo często wykorzystują je podczas zabiegów z zakresu chirurgii skóry. Specjalistyczne aplikatory ułatwiają nakładanie preparatów w chirurgii laparoskopowej. Dlatego też, można stosować je do mocowania siatek przepuklinowych. By zredukować prawdopodobieństwo wystąpienia infekcji, kleje tkankowe używane są w oftalmologii, ginekologii, czy gastroenterologii.Zaopatrywanie ran za pomocą nowoczesnych preparatów nie wymaga użycia ostrych narzędzi. Chirurdzy stosują je więc do zespalania naczyń wieńcowych. Klej tkankowy wykorzystywany jest do zamykania ran w chirurgii plastycznej. Głównie ze względu na jego biokompatybilność.

Zastosowanie kleju chirurgicznego do zamknięcia rany pozwala znacznie ograniczyć czas operacji. Nowoczesne materiały nie wywołują dyskomfortu, co daje możliwość zmniejszenia dawki znieczulenia. Kleje tkankowe wywołują minimalną reakcje tkankową. Dzięki nim chirurg może więc ograniczyć ryzyko wystąpienia powikłań pooperacyjnych.

Artykuł powstał dzięki współpracy ze sklepem Madens, dystrybutorem nici oraz klejów chirurgicznych.

Źródła:

Użyte tagi: operacja, leczenie, rany, chirurg, pacjent