Występuje u Ciebie nadmiar żelaza? Zbadaj się na hemochromatozę

Napisany przez PR, dnia 2018-06-29 12:16:14

Jeśli badania krwi (m.in. poziom żelaza i ferrytyny czy TIBC) wskazują na przeładowanie żelazem, dobrze jak najszybciej wykonać test DNA w kierunku hemochromatozy. Szybkie postawienie diagnozy pozwala bowiem zapobiec uszkodzeniom organów i zapobiec dalszym powikłaniom, a nawet cofnąć te, które już wystąpiły.

Nadmiar żelaza w organizmie? Sprawdź, jaka może być przyczyna

Badania krwi wykazały, że w Twoim organizmie jest za dużo żelaza? Dobrze jak najszybciej poznać przyczynę, ponieważ nadmiar tego pierwiastka może spowodować m.in. niepłodność, marskość wątroby czy cukrzycę! Poznaj możliwy powód nadmiaru żelaza – hemochromatozę, która występuje nawet u 1 na 200 osób [1].

Nadmiar żelaza negatywnie wpływa na organizm

Gdy zbyt dużo żelaza kumuluje się w organach i tkankach, nie mogą one pracować prawidłowo, co wywołuje różnego rodzaju objawy. Przeładowane żelazem mogą być np. wątroba, trzustka, serce, stawy, nerki czy przysadka mózgowa.

W konsekwencji pojawiają się różnorodne symptomy, na początku m.in. zmęczenie i osłabienie organizmu, bóle brzucha, spadek nastroju czy brązowe plamy na skórze. Później, gdy uszkodzenia narządów są już znaczne, mogą wystąpić np. cukrzyca, osteoporoza, marskość wątroby, niepłodność czy zaburzenia rytmu serca.

Hemochromatoza – często to ona odpowiada za nadmiar żelaza

W wielu przypadkach nadmiar żelaza wiąże się właśnie z hemochromatozą pierwotną, czyli częstą chorobą genetyczną. Jest ona spowodowana mutacją w genie HFE, która zaburza gospodarkę żelazem i powoduje, że organizm jest pozbawiony naturalnego mechanizmu blokującego dostęp zbędnych ilości tego pierwiastka.

Niestety ze względu na niespecyficzne objawy hemochromatoza bywa mylona z innymi schorzeniami, m.in. zespołem jelita drażliwego czy chorobami wątroby. Średni czas diagnostyki wynosi nawet 10 lat! [2]

A jak leczy się hemochromatozę? Terapia jest prosta i obejmuje upusty krwi, dzięki którym poziom żelaza może się unormować. Na początku wykonuje się je 1-2 razy w tygodniu, a później co kilka miesięcy. W większości przypadków to całkowicie bezpieczna metoda, która pozwala szybko pozbyć się nadmiaru tego pierwiastka i odzyskać równowagę.

Źródła:

[1] K. Derc, M. Grzymisławski, G. Skarupa-Szabłowska, Hemochromatoza pierwotna (Primary hemochromatosis), „Gastroenterologia Polska” 2001, 8 (2), 181-188.

[2] K. Sikorska, K. P. Bielawski, T. Romanowski, P. Stalke, Hemochromatoza dziedziczna – najczęstsza choroba genetyczna człowieka, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2006, nr 60.

Autor: www.testDNA.pl

Zdjęcie: © Maksym Yemelyanov/pl.123rf.com