W jakich przypadkach lekarz powinien odmówić wykonania zabiegu z zakresu chirurgii plastycznej?

Napisany przez A, dnia 2014-10-02 13:24:20

Medycyna estetyczna z roku na rok staje się coraz popularniejsza. Operacje plastyczne mają na celu przede wszystkim poprawę wyglądu oraz samopoczucia, jednak niekiedy pacjenci oczekują znacznie więcej lub ich stan zdrowia nie pozwala na zabieg. W takim przypadku najlepiej, jeśli lekarz odmówi operacji.

Pacjenci mają wiele powodów, aby udać się do kliniki chirurgii plastycznej. Zabieg odsysania tłuszczu, powiększenie piersi czy korekta nosa to tylko niektóre z zabiegów, które można wykonać w celu poprawienia natury. Natomiast chirurgia przeciwstarzeniowa pozwoli zniwelować pierwsze oznaki przemijającego czasu. Zdarza się jednak tak, że z uwagi na przeciwwskazania lekarz nie wyrazi zgody na wykonanie zabiegu. Jaka może być tego przyczyna?

Zdrowie fizyczne

Głównym powodem odmowy, bez względu na to, czy jest to chirurgia przeciwstarzeniowa czy operacja nosa, jest stan zdrowia fizycznego pacjenta. Lekarz zawsze powinien kierować się zasadą, że ryzyko operacji nie może przewyższać średniego ryzyka, a korzyści z zabiegu muszą przewyższać to ryzyko. Podczas konsultacji chirurg przeprowadza dokładny wywiad dotyczący chorób przewlekłych i ich ewentualnego ustabilizowania. W przypadku chorób większego ryzyka, jak np. nadciśnienie czy niedoczynność tarczycy, cały zabieg powinien być szczególnie kontrolowany, a dodatkowo wskazane jest przedłożenie opinii lekarza prowadzącego daną chorobę. Jeśli ryzyko jest zbyt duże, chirurg powinien odmówić, gdyż każda operacja jest ingerencją w ciało i w zdrowie pacjenta. Przykładowe zabiegi chirurgii estetycznej dostępne są na stronie www.drchecinski.pl.

Zdrowie psychiczne

Zdrowie fizyczne to jedno, jednak nie mniej istotne w przypadku operacji z dziedziny chirurgii estetycznej jest zdrowie psychiczne. Pacjenci z depresją mogą zostać poddani zabiegowi, ale należy wtedy przedstawić zaświadczenie od lekarza prowadzącego, że choroba jest w okresie remisji, operacja plastyczna z punktu widzenia psychiki nie zaszkodzi pacjentowi.

Jednak nie zawsze powodem odmowy musi być zdiagnozowana choroba. Może także zdarzyć się tak, że pacjent nie kwalifikuje się do zabiegu, ponieważ nie posiada żadnej wady, a jedynie zachciankę. Lekarz powinien odmówić osobom, które próbują za pomocą skalpela rozwiązać problemy emocjonalne czy psychologiczne. Efekt w takim wypadku może być odwrotny do zamierzonego. Takie osoby zawsze znajdą defekt, aby wrócić do kliniki na kolejny zabieg odsysania tłuszczu czy operację piersi, nosa, uszu etc.

Jednym z przykładów są pacjenci chorzy na dysmorfofobię, czyli obsesyjny lęk przed brzydotą. W ich świadomości nawet niewielki mankament urasta do rangi poważnego problemu, z którym chory nie potrafi żyć. W związku z tym rozwiązania szuka w operacjach plastycznych. Niestety taka osoba nawet po serii zabiegów nie poczułaby się lepiej (źródło: http://www.samozdrowie.pl/artykuly/artykul/naprawione-piekno,140?from=rss).

Użyte tagi: Zabieg odsysania tłuszczu, chirurgia przeciwstarzeniowa, operacja nosa, powiększenie piersi