Urazy kręgosłupa szyjnego

Napisany przez WP, dnia 2017-03-30 08:31:47

W czasie wypadku samochodowego może dojść do urazu typu smagnięcie biczem. Jest to uszkodzenie szyi oraz kręgosłupa, które wywołało mocne, nagłe szarpnięcie. Poszkodowany odczuwa ból, nudności, mrowienie w dłoniach. Odcinek kręgosłupa szyjnego należy usztywnić i prześwietlić zdjęciem rentgenowskim w celu ocenienia urazu.

Uraz kręgosłupa szyjnego po wypadku komunikacyjnym

W celu unieruchomienia odcinka szyjnego kręgosłupa po wypadku stosuje się kołnierze ortopedyczne. Zabezpieczają one przed uszkodzeniami rdzenia kręgowego. Jedną z najczęstszych przyczyn urazów kręgosłupa są wypadki komunikacyjne. Uderzenie autem w tył albo przód drugiego pojazdu skutkuje tym, że głowa kierowcy zostaje nagle odrzucona do tyłu, a potem silnie pchnięta do przodu lub na odwrót. Nazywane jest to mechanizmem smagnięcia biczem. Uraz może spowodować poważne uszkodzenia więzadeł, mięśni lub ścięgien.

Uraz kręgosłupa szyjnego – pierwsza pomoc

Po wypadku, na skutek którego podejrzewa się uraz kręgosłupa szyjnego, należy udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy i natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe. Jeśli osoba jest nieprzytomna, do czasu przyjazdu karetki, trzeba udrożnić jej drogi oddechowe, przywrócić oddech oraz krążenie. Nie wolno jednak przenosić ani przewracać poszkodowanego, aby nie pogłębić uszkodzeń kręgosłupa. Funkcjonariusze pogotowia kładą osobę z wypadku na twardych noszach, usztywniają szyję specjalnym kołnierzem i transportują do szpitala.

Lekarz wykonuje prześwietlenie rentgenowskie głowy i szyi. Jeśli na podstawie RTG nie wykryje się żadnych nieprawidłowości, zaleca się przyjmowanie środków przeciwbólowych i ograniczenie aktywności fizycznej. W przypadku urazu zgięciowo-odgięciowego kręgosłupa, np. zwichnięcia usztywnia się szyję i przykłada do niej zimne okłady, które zmniejszą obrzęk i skurcz mięśni. 2 dni później do nadwyrężonej skóry przykłada się ciepły kompres, który złagodzi ból.

Uraz kręgosłupa szyjnego – objawy neurologiczne

Bezpośrednio po wypadku poszkodowany może nie odczuwać żadnych dolegliwości. Jest to najczęściej spowodowane szokiem, jaki doznaje osoba ulegająca wypadkowi. W ciągu pierwszych 24 godzin od urazu kręgosłupa szyjnego pojawiają się bóle głowy, szyi, ramion, nudności, wymioty a także uczucie mrowienia w rękach. W późniejszych dniach mogą wystąpić problemy z koncentracją, pogorszenie wzroku, dzwonienie w uszach, nadwrażliwość na światło oraz omdlenia. Jeśli po tygodniu od wypadku objawy wciąż się utrzymują lub wręcz nasilają, należy zwrócić się do lekarza, który skieruje do fizjoterapeuty.

Rehabilitacja urazu kręgosłupa szyjnego

Rehabilitacja urazu kręgosłupa szyjnego opiera się na unieruchomieniu szyi oraz zmniejszeniu bólu poprzez naklejanie np. plastrów rehabilitacyjnych (tzw. kinesiotaping). Delikatne manualne ćwiczenia na kręgosłup szyjny łączy się z zabiegami fizykoterapeutycznymi.