Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę

Napisany przez M-S-M, dnia 2013-10-25 11:57:44

Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę (World Psoriasis Day, WPD) obchodzony jest co roku 29. października. Wydarzenie to zostało ustanowione przez pacjentów w 2004 roku, a jego celem było rozpowszechnienie wiedzy o tym schorzeniu oraz wsłuchanie się w potrzeby 125 milionów osób zmagających się z tą chorobą na całym świecie. Szacuje się, że w Polsce na łuszczycę cierpi około milion pacjentów.

Obchody i cele WPD

Obchodom Światowego Dnia Chorych na Łuszczycę przewodzi Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Łuszczycowych (IFPA) zrzeszająca organizacje łuszczycowe z całego świata. Członkowie IFPA w aktywny sposób podejmują różnorodne działania, których zadaniem jest służenie pomocą chorym na łuszczycę. Do celów organizacji należy przede wszystkim poprawa dostępu do leczenia, wsparcie psychiczne chorych na łuszczycę. Zadaniem IFPA jest także podniesienie świadomości społeczeństwa odnośnie samej łuszczycy oraz problemów, z jakimi zmagają się chorzy.

Łuszczyca i jej objawy

Łuszczyca jest jedną z najczęściej występujących przewlekłych dermatoz. Dotyka 2-4 % populacji we wszystkich grupach wiekowych i należy do schorzeń o złożonym patomechanizmie, co oznacza, że w przypadku tej choroby zjawiska immunologiczne odgrywają zasadniczą rolę. Charakteryzuje się ona stanem zapalnym, a także łuszczeniem skóry w postaci wykwitów. Badania genetyczne pozwoliły na ustalenie genetycznego podłoża choroby, a także na podzielenie łuszczycy na dwa typy. Typ pierwszy, zwany też młodzieńczym, ujawnia się zwykle przed 40. rokiem życia. Jego przebieg jest ciężki dla pacjenta i cechuje się obecnością antygenu HLA Cw6 u około 80% chorych. Drugi rodzaj łuszczycy, który znany jest również jako typ dorosłych, ujawnia się po 40. roku życia, a jego przebieg jest dużo łagodniejszy dla chorego. W tym przypadku statystycznie częściej stwierdza się obecność antygenów HLA B44 i Cw4.

Odpowiednio wcześnie postawiona diagnoza odgrywa kluczową rolę w procesie leczenia zmian chorobowych. Procesem chorobowym objęte są przede wszystkim miejsca najbardziej narażone na urazy. Należą do nich kolana, łokcie, fałdy skórne, a także okolica lędźwiowo-krzyżowa. Często też zmiany chorobowe obejmują owłosioną skórę głowy oraz twarz. Kolejnym miejscem, które często jest atakowane przez łuszczycę są płytki paznokciowe, które z kolei mogą stanowić jedyną lokalizacje choroby przez wiele lat. Zmiany chorobowe skupione wokół płytek paznokciowych mają charakter punktowych wgłębień, nadmiernego rogowacenia podpaznokciowego oraz rozwarstwień płytek. Łuszczyca to choroba nieuleczalna. Może ona przybierać różny stopień nasilenia, a w najgorszym stadium może zająć nawet całe ciało. Dlatego w przypadku tego schorzenia tak ważna jest wczesna diagnoza, a także podjęcie koniecznego leczenia.

Leczenie łuszczycy

W momencie zdiagnozowania łuszczycy należy od razu podjąć wszelkie możliwe środki, których celem jest łagodzenie objawów, a także poprawa stanu skóry chorego. Pierwszą z możliwości jest podjęcie leczenia zewnętrznego miejscowego. Takie leczenie ma charakter dwuetapowy i stosowane jest zwykle przy dość łagodnej postaci choroby. Pierwszym etapem jest pozbycie się nagromadzonej łuski. By osiągnąć ten efekt stosuje się maści salicylowe, których zadaniem jest usunięcie nagromadzonego martwego naskórka. W drugim etapie stosuje się maści i kremy, które hamują rozwój i podział komórek skóry. Dominującą rolę w tym leczeniu ogrywają leki sterydowe, tazaroten i cygnolina.

Leczenie zewnętrzne może nie przynosić pożądanych efektów. Dlatego też inną zalecaną formą leczenia jest fototerapia. Promienie słoneczne, w tym przypadku hamują rozwój komórek skóry, który u chorego na łuszczyce jest przyspieszony. Jedną z najskuteczniejszych metod leczenia tej choroby jest metoda PUVA (nazwa pochodzi od pierwszej litery psoralenów, które podawane są pacjentowi doustnie oraz od promieni UV, które naświetlają chorego w specjalnych kabinach po około dwóch godzinach od przyjęcia psoralenu). Alternatywą dla fototerapii jest leczenie za pomocą leków ogólnoustrojowych, do których  zaliczają się m.in. metotreksat, cyklosporyna oraz retinoidy.

Łuszczyca ze względu na swój przewlekły charakter wymaga podjęcia odpowiedniego leczenia, którego zadaniem jest poprawa stanu zdrowia chorego. Ze względu na wiele możliwości, a także ryzyko, które wiąże się ze stosowaniem dostępnych metod leczenia, chory zmagający się z łuszczycą musi pozostawać pod stałym nadzorem lekarza, który dobierze indywidulany tok leczenia, a także będzie sprawował kontrolę nad skutecznością wybranych metod. W przypadku wielu chorób dermatologicznych dużą rolę odgrywa profilaktyka i właściwa pielęgnacja skóry. Łuszczyca ze względu na swój przewlekły i nawrotowy przebieg może stanowić dla pacjenta znaczne obciążenie zarówno fizyczne jak i emocjonalne. Pomimo możliwości wykorzystania wielu leków miejscowych i ogólnych w celu uzyskania remisji zmian skórnych, całkowite wyleczenie ze względu na jej genetyczny charakter nie jest możliwe. W trakcie prowadzonych często przez wiele miesięcy kuracji a także w okresie ustąpienia zmian bardzo istotna jest właściwa pielęgnacja i ochrona skóry, która w wyniku charakterystycznego dla tej choroby stanu zapalnego oraz pod wypływem stosowanych leków może ulęgać przesuszeniu i podrażnieniu. Regularne nawilżanie i natłuszczanie całej skóry pomaga w regeneracji, odnowie i gojeniu się wykwitów łuszczycowych.  Istotne jest podkreślenie znaczenia łagodnego mycia i oczyszczania skóry. Nowoczesne preparaty, które maja w składzie delikatne syntetyczne środki myjące, tzw.: syndety, charakteryzują się  przyjaznym  dla skóry neutralnym  pH oraz zawierają  związki odbudowujące lipidową barierę naskórka. Syndety, takie jak kostka myjąca Dove, umożliwiają oczyszczenie skóry bez wywoływania podrażnień i przygotowują ją jednocześnie do aplikacji leków. Odpowiednio dobrana pielęgnacja wspomaga terapię łuszczycy, zapewniając pacjentowi jednocześnie większy komfort i lepszy wygląd skóry oraz przyczynia się do dłuższego utrzymania stanu bezobjawowego – radzi Monika Serafin, dermatolog i wenerolog, konsultant medyczny marki Dove.

29. października jest więc dniem szczególnym dla wszystkich osób dotkniętych łuszczycą. Organizacje z całego świata dokładają dużych starań, aby poprzez imprezy, spotkania, bezpłatne konsultacje, a także inne wydarzenia pomóc chorym oraz sprawić, że problemy, z jakimi się zmagają zostaną dostrzeżone nie tylko przez społeczeństwo, ale również przez władze.

Użyte tagi: Dove, Dovemed, kosmetyki, porady dermatologiczne