Rodzaje bólu w chorobie nowotworowej

Napisany przez WP, dnia 2017-10-27 12:14:55

Stopień nasilenia bólu w chorobie nowotworowej może być bardzo różny. Przyczyną dolegliwości bólowych bywa samo schorzenie, ale również sposób jego leczenia czy przeprowadzonych badań. Ból może być ostry, przewlekły bądź przebijający. Dolegliwości bólowe można również sklasyfikować ze względu na przyczynę powstania.

Ból a leki przeciwbólowe bez recepty

Zanim sięgnie się po lek przeciwbólowy bez recepty należy poinformować o tym lekarza. Specjalista sprawdzi, czy w składzie środka nie znajdują się substancje, które mogą wchodzić w interakcje z innymi lekami przyjmowanymi przez osobę chorą. Serwis medyczny Tevamed.pl zawiera wiele cennych informacji na temat dolegliwości bólowych w chorobach nowotworowych, a także o sposobie ich leczenia. Odczuwanie bólu zależy od różnych czynników, np. obszaru, jaki zajął w organizmie nowotwór, rodzaju zajętego narządu, a także indywidualnej wrażliwości na ból u człowieka.

Rodzaje bólu ze względu na jego nasilenie

Rozróżnia się 3 podstawowe rodzaje bólu. Różnią się od siebie stopniem nasilenia i czasem trwania. Ból ostry i przewlekły pojawia się nagle, a następnie nasila się. To nieprzyjemne doznania zmysłowe, a także emocjonalne związane z aktualnym bądź potencjalnym uszkodzeniem tkanek w organizmie. Czas trwania ostrego bólu nie przekracza 3 miesięcy, a w przypadku dolegliwości bólowych o przewlekłym charakterze – ponad 3 miesiące. Ból przebijający występuje praktycznie u połowy pacjentów z nowotworem. Pojawia się nagle, ale odczuwalny jest krótko. Ból pojawia się samoistnie lub bywa następstwem wykonania różnych czynności, np. zmiany pozycji ułożenia ciała. Może dolegać nawet kilkakrotnie w ciągu dnia bez względu na to, czy przyjmowało się leki przeciwbólowe.

Rodzaje bólu ze względu na jego przyczynę

• Ból wynikający z obecności nowotworu w organizmie

Silny ból pojawia się wtedy, kiedy nowotwór zwiększa się i rozprzestrzenia po organizmie, a także obejmuje np. kości, nerwy bądź narządy wewnętrzne. Powoduje to ucisk na sąsiadujące tkanki, czego wynikiem są nieprzyjemne doznania bólowe.

• Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa występuje, kiedy dochodzi do przerzutu nowotworu w obrębie kręgosłupa, co może wywoływać ucisk na rdzeń kręgowy. Efektem tego są silne bóle pleców, a także szyi.

• Bolesne badania w chorobie nowotworowej

Przyczynami bólu odczuwanego przez chorego na raka bywają wykonane badania. Do jednego z najbardziej bolesnych należy biopsja szpiku kostnego. Pomimo tego, że zabiegi powodują silny dyskomfort, nie można z nich rezygnować, ponieważ są one niezbędne do sprawdzania skuteczności podjętego leczenia przeciwnowotworowego.

• Ból spowodowany leczeniem przeciwnowotworowym

Różnego rodzaju środki podjęte w walce z rakiem, jak operacje czy chemioterapia, mogą wywoływać u pacjenta ból. Jedynym z nich jest ból fantomowy pojawiający się w miejscach, które zostały chirurgicznie usunięte. Dotyczy on praktycznie wszystkich osób po operacji amputacyjnej. Trudno określić przyczynę występowania tego bólu. Polega on na tym, że osoba po amputacji danej kończyny odnosi wrażenie, że ona wciąż istnieje. Ból neuropatyczny występuje, kiedy w trakcie leczenia nowotworu doszło do uszkodzenia nerwów.

Użyte tagi: ból, choroba nowotworowa, rak