Rajd Miejski Warszawa 2014 z akcją społeczną Zebra Challenge

Napisany przez M-S-M, dnia 2014-11-18 08:33:30

Ponad stu uczestników Rajdu Miejskiego Warszawa 2014 wzięło udział w akcji społecznej Zebra Challange. Przykleili symboliczne naklejki i podjęli wyzwanie przygodowego biegu nie tylko dla siebie, ale także dla pacjentów zmagających się z zagadkowym nowotworem – guzami neuroendokrynnymi NET. Akcja odbyła się w ramach pierwszych polskich obchodów Dnia nowotworów NET.

Guzy Neuroendokrynne NET to nowotwór, który rozwija się powoli i często niezauważalnie. Zazwyczaj umiejscawia się w układzie pokarmowym dając objawy,  które imitują  inne choroby, takie jak zespół jelita drażliwego, zapalenie śluzówki żołądka czy kamicę. Symptomy choroby to także uderzenia gorąca, biegunki czy duszności  przez co diagnostyka jest dłuższa i trudniejsza – mówi prof. Beata Kos- Kudła, Polska Sieć Guzów Neuroendokrynnych.

Około 70 % guzów neuroendokrynnych rozwijają się najczęściej w obszarze żołądka, jelit oraz trzustki.

Do niedawna prawidłowo rozpoznawany był jedynie co 25 przypadek choroby, a diagnoza trwała od 3 do 7 lat. Dziś dzięki postępowi wiedzy diagnostyka jest sprawniejsza. Jednak to wciąż zbyt mało by mówić o sukcesie, tym bardziej, że ilość chorych z tym typem nowotworu jest coraz większa. By budować świadomość w tym obszarze Stowarzyszenie Pacjentów i Osób Wspierających Chorych na Guzy Neuroendokrynne organizuje akcję edukacyjną Zebra Challenge – zaznacza dr hab. Jarosław Ćwikła, prezes Stowarzyszenia Pacjentów i Osób Wspierających Chorych na Guzy Neuroendokrynne – organizatora akcji.

Zebra Challenge

Guzy neuroendokrynne to nowotwór niejednoznaczny w ocenie. Z tego powodu międzynarodowym symbolem działań edukacyjnych w tym obszarze stała się … zebra, ponieważ trudno stwierdzić czy jest ona w białe czy też w czarne pasy. Zebra Challenge to międzynarodowa, edukacyjna inicjatywa wspierająca pacjentów z nowotworem NET. Ludzie na całym świecie w listopadzie biorą udział w różnych wyzwaniach sportowych, by okazać swoje wsparcie, propagować wiedzę na temat tej nieznanej choroby i pokazać, że dzięki szybkiej diagnozie oraz leczeniu pacjenci mogą być równie aktywni.

Wyzwanie podczas Rajdu Miejskiego

Pierwsza, polska akcja odbyła się 15 listopada 2014r. podczas Rajdu Miejskiego w Warszawie.   Uczestnicy Rajdu przykleili specjalne naklejki ze wstążką NET i podejęli wyzwanie 25 km przygodowego biegu z mapą nie tylko dla siebie, ale także dla osób zmagających się z nowotworem. Szczegóły dotyczące Rajdu odnaleźć można na stronie internetowej: www.warszawa_2014.team360.pl.

Więcej informacji o nowotworze na stronie www.rakowiak.pl oraz www.guzynet.pl

Organizator Zebra Challenge:

Stowarzyszenie Pacjentów i Osób Wspierających Chorych na Guzy Neuroendokrynne

Organizacja wspierająca pacjentów, której celem jest polepszenie dostępu do diagnostyki oraz leczenia osób chorych. Stowarzyszenie działa także na rzecz budowania wiedzy o guzach neuroendokrynnych. www.rakowiak.pl

PR

Użyte tagi: guzy neuroendokrynne, zespół jelita drażliwego, nowotwory