Przed operacją: jakie badania trzeba wykonać?

Napisany przez whte, dnia 2020-01-23 20:04:40

Operacja, nawet rutynowa i technicznie nieskomplikowana, zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko dla pacjenta. Aby ograniczyć je do absolutnego minimum, w czasie pierwszej rozmowy z chirurgiem pacjent musi złożyć obszerny wywiad, a lekarz na pewno poprosi też o wyniki badań.

Badania ogólne

Pacjent, który przygotowuje się do operacji, musi mieć wykonane badania podstawowe. Chodzi o to, żeby określić, w jakim jest ogólnym stanie zdrowia. Już po samej morfologii można wiele się dowiedzieć, a robi się po to, aby sprawdzić, czy w organizmie nie toczy się inny proces chorobowy, który mógłby zakłócić interwencję chirurgiczną. Takie badania są potrzebne, ponieważ wykrywają też niektóre schorzenia, przy których obciążenie związane z operacją mogłoby stać się dla organizmu zbyt duże. Jeśli badania ogólnie nie wypadają dobrze, należy ustalić przyczynę negatywnego wyniku i albo ją usunąć, albo przynajmniej w miarę możliwości ustabilizować stan pacjenta na takim poziomie, żeby ryzyko związane z operacją było akceptowalnie niskie. Takie badania trzeba mieć zawsze, bez względu na to, jakie zmiany mają być operacyjnie usuwane. Przykładowa lista chorób, które leczy się chirurgicznie, znajduje się na stronie https://chirurgia-onkologia.com.pl/chirurg-onkolog/ – to dobitnie pokazuje, jak ważne jest, żeby zawsze na bieżąco kontrolować swój stan zdrowia w celu wczesnej diagnostyki różnych schorzeń.

Operacje w znieczuleniu

W przypadku operacji odbywających się w znieczuleniu ogólnym, anestezjolog musi otrzymać więcej informacji. Kluczowe będą tu wyniki prostego EKG. To badanie jest bardzo tanie, a pozwala wykryć wady rytmu pracy serca: ich znajomość jest niezbędna, aby ocenić, czy, na jak długo i w jaki sposób można poddać pacjenta pełnej anestezji. Jest to także wskazówką dla zespołu, który w czasie zabiegu będzie monitorował wskaźniki – znając ewentualne wyjściowe odchylenia, można po prostu podejmować odpowiednie decyzje w sytuacji awaryjnej. Anestezjolog zawsze też pyta o masę ciała i zbiera wywiad o przyjmowanych lekach, ponieważ niektóre z nich mogą wchodzić w interakcje ze środkami przez niego używanymi.

Badania specyficzne dla choroby

Co oczywiste, konieczne będzie też przedstawienie badań związanych z samą chorobą. Na przykład w przypadku guza w obrębie jelita grubego będą to zdjęcia z kolonoskopii i wyniki badań histopatologicznych próbek pobranych ze zmian chorobowych. W przypadku zmian na wątrobie, pomocne będą wszystkie badania obrazowe, które pomagają w lokalizacji konkretnych zmian. To zresztą oczywiste: chirurg musi dobrze znać lokalizację guzów, które będzie usuwał, a przede wszystkim musi poznać specyfikę konkretnej choroby, ponieważ w różnych przypadkach obowiązują nieco inne procedury przeprowadzania zabiegu, bo na przykład wycina się mniej lub więcej tkanek leżących wokół obszaru zmienionego chorobowo. W razie konieczności chirurg może też polecić wykonanie specyficznych badań, jeśli uzna, że ich wyniki są istotne dla skutecznego przeprowadzenia zabiegu.

Użyte tagi: padania, operacja, lekarz