Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Olej czy oliwa – co lepiej stosować?

Napisany przez PR, dnia 2018-04-20 09:11:50

Wybierając tłuszcz do smażenia kierujemy się przede wszystkim jego zdrowotnością. Oleje i oliwa z oliwek różnią się metodą uzyskiwania: dzielimy je na rafinowane i nierafinowane, o różnym stopniu dymienia przy obróbce cieplnej. Dowiedz się, jaki tłuszcz jest najlepszy do stosowania na gorąco, a jaki na surowo.

Rafinacja olejów

Rafinacja to proces oczyszczania oleju przy pomocy wysokiej temperatury ze wszystkich substancji niekorzystnych dla zdrowia, na przykład metali ciężkich, pozostałości po nawozach czy substancji rakotwórczych przy jednoczesnym zostawieniu wszystkich składników pozytywnie wpływających na ludzki organizm. Stopień rafinacji zależny jest od rodzaju nasion, z których jest pozyskiwany olej. Dzięki rafinacji tłuszcz jest stabilny, ma długą przydatność do spożycia i przede wszystkim – nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach. Najlepszymi olejami rafinowanymi będą: olej rzepakowy, palmowy, ryżowy, kokosowy i masło klarowane.


Punkt dymienia

Punkt dymienia to nic innego jak granica wysokości temperatury, do której możemy podgrzać olej. Po przekroczeniu tego punktu tłuszcz zaczyna się spalać i wytwarzać substancje rakotwórcze. Temperatura smażenia to około 180-200 stopni Celsjusza, zatem powinniśmy wybierać tylko te tłuszcze, które są powyżej tej granicy. Takimi tłuszczami są wszelkie tłuszcze rafinowane, olej kokosowy rafinowany, oliwa rafinowana. Absolutnie nie można smażyć na wszelkich olejach nierafinowanych, tłoczonych na zimno czy tych typu virgin – ich temperatura dymienia jest zbyt niska. Dlatego oliwę extra virgin, olej lniany czy olej z pestek dyni możemy stosować tylko do dań na zimno, na przykład sałatek lub deserów.

Oleje nierafinowane

Oleje nierafinowane to oleje tłoczone na zimno. Inna ich nazwa to oleje nieoczyszczane lub niefiltrowane. Panuje zasada, że olej tłoczony na zimno nadaje się tylko do spożycia na surowo, do zimnych potraw. Wyjątkiem jest tutaj olej kokosowy, posiadający nasycone kwasy tłuszczowe, który nadaje się do obróbki cieplnej zarówno rafinowany jak i nierafinowany.

Sprawdź olej kokosowy BIO - https://www.fit-zone.pl/p2006,intenson-bio-olej-kokosowy-nierafinowany-virgin-900ml.html.

Rodzaje oliw i ich zastosowanie

Oliwa figuruje na listach jako najzdrowszy tłuszcz. Jednak to nie do końca prawda. W niezliczonych przepisach, ale także w świadomości ludzi oliwa z oliwek to po prostu... oliwa. Na nazwy typu „extra virgin”, „z pierwszego tłoczenia” czy „100% pure” mało kto zwraca uwagę. Tymczasem nie każda oliwa nadaje się do smażenia czy pieczenia, tak jak nie każda oliwa polecana jest do dań na zimno. Ogólnie oliwę można podzielić na extra virgin i rafinowaną (lamparte, 100% pure). Oliwa extra virgin, czyli oliwa z pierwszego tłoczenia na zimno, to oliwa nadająca się do krótkotrwałego smażenia, ponieważ jej temperatura dymienia to około 160 stopni Celsjusza. Polecana jest do jedzenia na surowo. Jest jednak tłuszczem najzdrowszym ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy. Zapobiega nowotworom, wzmacnia kości, obniża poziom złego cholesterolu, jednocześnie zwiększając poziom tego dobrego. Natomiast do dłuższego, głębokiego smażenia lub pieczenia w wysokich temperaturach polecana jest oliwa oczyszczona, rafinowana, jednak nie nadaje się na zimno. Jest także uboższa w składniki odżywcze i mineralne.

Podsumowanie

Przy wyborze odpowiedniego oleju powinniśmy kierować się przede wszystkim jego zastosowaniem. Jeżeli nie używamy tłuszczów do niczego, co wymaga jakiejś obróbki cieplnej – wybierajmy oliwę z pierwszego tłoczenia lub oleje tłoczone na zimno. Jeżeli jednak nasza dieta opiera się głównie na smażonych potrawach – kupujmy oleje rafinowane. Natomiast kryterium wyboru między oliwą a rodzajem oleju – oprócz zdrowotnego – może być nasz gust smakowy. Oliwa ma dość intensywny, lekko kwiatowy, pikantny posmak, oleje nierafinowane – ich smak uzależniony jest od rodzaju ziaren lub nasion, z którego są zrobione. Oleje rafinowane pozbawione są smaku i zapachu. Wybierajmy tłuszcz u sprawdzonego dostawcy lub w zaufanym sklepie.

Użyte tagi: olej, oliwa

Zobacz także:

Komentuj:

Centra i gabinety | Artykuły i Poradniki | Dodaj Klinikę/Centrum/Gabinet | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2012 - 2020 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.