Niepłodność u kobiet

Napisany przez PR, dnia 2011-01-18 18:35:28

Niepłodność u mężczyzn łatwiej wykryć niż u kobiet. Tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeśli małżonka czy partnerka nie ma owulacji, lekarz zleca jej terapię hormonalną. Na szczęście prawie 80 proc. statystycznych kobiet pozytywnie reaguje na taką stymulację. Staje się tak w ciągu najbliższych 6-8 cykli kobieta zachodzi w ciążę. Schody pojawiają się gdy powodem kłopotów z płodnością jest niedoczynność tarczycy - endokrynolog musi zająć się unormowaniem pracy tego gruczołu. Gdy przyczyną bezpłodności jest np. zbyt wysoki poziom prolaktyny (hormonu produkowanego przez przysadkę mózgową) - trzeba znaleźć tego przyczynę i ustabilizować jej poziom (niekiedy potrzebne jest operacyjne usunięcie gruczolaka przysadki mózgowej). Operacyjnie leczy się też znaczną endometriozę, czyli rozrost błony śluzowej macicy i jej wszczepianie się w jajniki, jajowody czy inne narządy jamy brzusznej. Dość dużym kłopotem i wyzwaniem jest zespół policystycznych jajników (powiększenie jajników z licznymi torbielami). W tym przypadku można spróbować leczenia hormonalnego albo chirurgicznego usunięcia torbieli i nadmiaru tkanki z obu jajników, jednak przy zaawansowanej chorobie jedynym wyjściem bywa zapłodnienie in vitro . Podobnie rzecz się ma z niedrożnymi jajowodami - ich zrosty uniemożliwiają wędrówkę zdolnej do zapłodnienia komórki jajowej i spotkanie jej z plemnikami, dlatego nie może dojść do zapłodnienia. Można też chirurgicznie spróbować udrożnić jajowody, ale częściej stosuje się zapłodnienie pozaustrojowe, ponieważ po operacji jajowody nie zawsze odzyskują swą sprawność i może np. dojść do ciąży pozamacicznej.

Pamiętajmy, że niepłodność nie jest chorobą nieuleczalną, jest wiele szczęśliwych par, które posiadają swoje ukochane dziecko. Bądźmy dobrej myśli i wierzmy, że się uda!

Użyte tagi: