Na czym polega leczenie kanałowe?

Napisany przez M-S-M, dnia 2017-04-26 12:26:55

Leczenie kanałowe (endodontyczne) może być konieczne m.in. wtedy, gdy ból zęba utrzymuje się ponad 2 dni. Polega na usunięciu zainfekowanej miazgi z wnętrza zęba, oczyszczeniu kanału oraz założeniu plomby. Leczenie kanałowe pod mikroskopem pozwala na bardzo dokładne wykonanie procedur endontycznych.

Wskazania do leczenia kanałowego zęba

Leczenie kanałowe, inaczej endodontyczne, pozwala uniknąć konieczności usunięcia zęba, którego miazgę zaatakowały chorobotwórcze drobnoustroje i zniszczyły ją. Zastosowanie tej metody może być konieczne, kiedy pojawią się objawy, takie jak:

• przebarwienie na zębie,
  • zwiększona wrażliwość na ciepło bądź zimno,
  • ból, który trwa dłużej niż 2 dni, ma pulsujący charakter lub pojawił się nagle,
  • opuchnięcie okolicy zęba,
  • zmiany okołowierzchołkowe na zdjęciu rentgenowskim.

Leczenie kanałowe w Warszawie oraz innych dużych miastach jest przeprowadzane na dwa sposoby: metodą tradycyjną lub pod mikroskopem.

Leczenie endodontyczne - etapy

Czynności endodontyczne przeprowadzane wewnątrz kanału zębowego obejmują:

• wykonanie zdjęcia rentgenowskiego (RTG) zęba – dzięki niemu lekarz widzi, ile ząb ma kanałów oraz jakie mają kształty i długości; może też ocenić to, jak rozległa jest infekcja i wybrać odpowiednio mocne znieczulenie miejscowe;
  • otwarcie komory zęba i usunięcie miazgi;
  • oczyszczenie kanałów – na tym etapie stomatolog oczyszcza wnętrze zęba z bakterii;
  • osuszenie wnętrza zęba;
  • wypełnienie kanałów zębowych plastycznym materiałem, który szczelnie pokrywa całą przestrzeń;
  • położenie podkładu oddzielającego kanały od plomby i założenie wypełnienia (plomby).

Ząb leczony kanałowo jest martwy – nie zawiera bowiem miazgi, która odpowiadała za jego unerwienie i ukrwienie. Taki zabieg pozwala jednak na oczyszczenie zęba z bakterii, usuniecie stanu zapalnego. Pacjenci leczeni enodontycznie unikają dzięki temu ekstrakcji (wyrwania) chorego zęba.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem – zalety

Leczenie kanałowe pod mikroskopem jest skuteczniejsze niż metody tradycyjne. Pozwala na dokładne obejrzenie wnętrza zęba i jego kanalików. Dzięki temu są one oczyszczone o wiele bardziej precyzyjnie niż na podstawie zdjęcia rentgenowskiego. Mikroskop pokazuje też ujścia kanałowe, których nie widać na RTG. Leczenie pod mikroskopem znacznie zwiększa szanse na zachowanie zęba.

Agnieszka Wadowska

Użyte tagi: leczenie kanałowe, leczenie kanałowe w warszawie, stomatolog Warszawa