Motyle pod ochroną

Napisany przez M-S-M, dnia 2015-03-17 12:53:42

Pierwsza kampania edukacyjna dla osób po raku tarczycy

Rak tarczycy to jeden z mniej agresywnych nowotworów. Jednak dla osób, które słyszą diagnozę jest to po prostu rak, ani lepszy, ani gorszy - choroba, która zagraża ich życiu. Już 20 marca 2015 r. z okazji obchodów 20-lecia Medycyny Nuklearnej i Endokrynologii Onkologicznej w warszawskim Centrum Onkologii – Instytucie, stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny zainauguruje pierwszą  w Polsce kampanię edukacyjną dla osób zmagających się z rakiem tarczycy.

Tarczyca choć niewielka odpowiada za koordynowanie pracy wszystkich narządów wewnętrznych.  To od niej zależy nastrój, wygląd czy samopoczucie fizyczne. Tarczyca narażona jest jednak na wiele chorób – od niedoczynności i nadczynności, przez choroby autoimmunologiczne aż po raka, z którym zmaga się coraz więcej osób. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2011 r. raka tarczycy zdiagnozowano u 2,5 tysiąca pacjentów. Każdego roku może on dotyczyć nawet 3,5 tysiąca nowych pacjentów. Wczesna diagnoza, usunięcie całkowite wycięcie tarczycy oraz podjęcie odpowiedniej terapii dają spore szanse na powrót do zdrowia – dzieje się tak w 90% przypadków. Mimo pozytywnych statystyk diagnoza choroby jest dużym obciążeniem dla wielu pacjentów. Brak ogólnodostępnych informacji oraz stowarzyszeń, które otoczyłyby wsparciem osoby chore, skłonił stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny do stworzenia pierwszej w Polsce kampanii społeczno-edukacyjnej „Motyle pod ochroną” dedykowanej pacjentom z rakiem tarczycy.

To inicjatywa, która dostarczy rzetelnych informacji na temat raka tarczycy, metod leczenia i badań kontrolnych. Chcemy w ten sposób poprawić komfort pacjentów, którzy w momencie diagnozy stają w bardzo trudnej i nieznanej sytuacji. Wieloletnie doświadczenie i spotkania z pacjentami pokazały nam, że praktyczna wiedza o tym jak wygląda terapia raka tarczycy, jakie są jej konsekwencje oraz na co pacjent powinien się przygotować jest znaczącym wsparciem.  Chcemy sprawić by wiedza na ten temat była powszechnie dostępna i zgromadzona w jednym miejscu, pod szyldem kampanii „Motyle pod ochroną”” – wyjaśnia Elżbieta Kozik – prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny będącego inicjatorem kampanii.

Inauguracja kampanii „Motyle pod ochroną” odbędzie się w ramach obchodów 20-lecia Medycyny Nuklearnej i Endokrynologii Onkologicznej w warszawskim CO-I. Budowanie społecznej świadomości to ważne uzupełnienie codziennej pracy lekarzy. Wierzę, że projekt pomoże wielu pacjentom i ich bliskim” – mówi profesor Marek Dedecjus – kierownik Kliniki Endokrynologii Onkologicznej i Medycyny Nuklearnej warszawskiego Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, która objęła kampanię wsparciem merytorycznym.

Kolorowy motyl – symbol kampanii

Tarczyca przypomina kształtem motyla. Zaś międzynarodowym symbolem wsparcia dla raka tarczycy jest wstążka w kolorach turkusu, granatu i różu. Z połączenia tych dwóch elementów powstał symbol kampanii „Motyle pod ochroną”.

Poradnik dla pacjentów

W ramach kampanii powstał specjalny poradnik dla pacjentów. To kompendium wiedzy, które przeprowadzi pacjentów przez chorobę. Poradnik składa się z trzech części. Pierwsza część dostarcza ogólnych informacji na temat raka tarczycy, jego rodzajów, objawów, a także diagnostyki. Druga część informuje o metodach jego terapii i podpowiada pacjentom jak przygotować się do poszczególnych etapów leczenia. Trzecia część poradnika dedykowana jest tematowi badań kontrolnych. Te dla każdego pacjenta onkologicznego są nieodzownym elementem życia. W przypadku raka tarczycy wiążą się z odstawieniem terapii hormonalnej, która zastępuje rolę usuniętej tarczycy. Przerwanie przyjmowania doustnie hormonów tarczycy sprawia, że pacjent boryka się z objawami niedoczynności tarczycy – osłabieniem, złym samopoczuciem itp.  Folder zwiera także wiele wskazówek praktycznych, z których skorzystać mogą pacjenci. Poradnik dostępny będzie w formie elektronicznej  na stronie internetowej www.ruchspoleczny.org.pl

Wzajemne wsparcie

Kampania będzie także platformą wzajemnych inspiracji i wymiany doświadczeń.

„Do współtworzenia kampanii zapraszamy wszystkie osoby, które mierzyły się lub mierzą z chorobą. Moje osobiste doświadczenie pokazało mi jak ważne w chorobie jest wsparcie osób, które przeszły lub właśnie zmierzają tą samą drogą. Zapraszamy do współtworzenia kampanii i przesyłania swoich historii za pośrednictwem profilu stowarzyszenia www.facebook.com/PolskieAmazonkiRuchSpoleczny Każda z nich może okazać się dla kogoś cennym wsparciem i inspiracją” – zaprasza Elżbieta Kozik.

Zgromadzone historie pacjentów zostaną opublikowane na stronie internetowej www.ruchspoleczny.org.pl. Znajdą się tam także wszystkie informacje dotyczące kampanii, choroby, a także lista ośrodków specjalizujących się w terapii raka tarczycy.

Zwycięski projekt

Projekt kampanii „Motyle pod ochroną” pod koniec 2014 r. został wyróżniony w międzynarodowym programie grantowym PAL – Patient Advocacy Leadership Awards jako jedna z trzech inicjatyw dla raka tarczycy.

PR

Użyte tagi: badanie tarczycy, usg tarczycy, rak tarczycy