Międzynarodowy Tydzień Urologii: Eksperci apelują, aby pamiętać o USG jamy brzusznej

Napisany przez M-S-M, dnia 2017-09-28 10:02:17

Trwa Międzynarodowy Tydzień Urologii - z tej okazji eksperci przypominają o regularnym wykonywaniu profilaktycznego USG jamy brzusznej, które może być wyjątkowo pomocne m. in. we wczesnym wykryciu raka nerki.

Rak nerki jest jednym z nowotworów o podłożu urologicznym, którego wykrycie jest sporym wyzwaniem. Nie daje specyficznych objawów, przez co pacjenci nie są świadomi rozwoju choroby, aż do późnego stadium nowotworu. Jednocześnie wcześnie wykryty rak nerki jest jednym z lepiej rokujących nowotworów w terapii. Szansą dla wielu pacjentów jest łatwe w wykonaniu, powszechnie dostępne i bezbolesne badanie ultrasonograficzne (USG), które powinno się wykonać co najmniej raz na rok.

- W krajach Unii Europejskiej większość przypadków nowotworu nerki wykrywana jest przypadkowo dzięki badaniu USG jamy brzusznej, które zwykle wykonywane jest z zupełnie innego powodu niż guz nerki. Dzieje się to we wczesnym etapie choroby, co znacznie zwiększa szansę chorych na wyleczenie – podkreśla dr n. med. Roman Sosnowski z Kliniki Nowotworów Układu Moczowego Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie w Warszawie.

Rak nerki to siódmy najczęściej występujący nowotwór wśród mężczyzn, niewiele rzadszy wśród kobiet.

- Rak nerki początkowo rozwija się niemal bezobjawowo. Z czasem chorzy na ten rodzaj nowotworu często miewają stany podgorączkowe, czują się osłabieni, chudną, nie zmieniając diety i łatwo się męczą. W późniejszym etapie choroby najbardziej charakterystycznymi oznakami raka nerki są krwiomocz i bóle w okolicy lędźwiowej – mówi dr n. med. Jakub Żołnierek z Kliniki Nowotworów Układu Moczowego Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie w Warszawie.

Do badań profilaktycznych zachęca także Tadeusz Włodarczyk, prezes Stowarzyszenia Mężczyzn z Chorobami Prostaty GLADIATOR: Rak nerki to choroba, która często wykrywana jest zupełnie przypadkowo. Dlatego niezbędne jest systematyczne wykonywanie badań kontrolnych, które pozwolą nam sprawdzić czy w naszym organizmie nie dzieje się nic niepokojącego – mówi.

Podstawową metodą leczenia chorych na nowotwór nerki wciąż jest chirurgiczne usunięcie guza nowotworowego, bądź całej nerki. Kiedy choroba jest już jednak w zaawansowanym stadium i dochodzi do przerzutów, konieczne jest zastosowanie farmakoterapii. Obecnie obserwuje się znaczący postęp w leczeniu raka nerki. Dostępne są nowe możliwości leczenia, m.in. terapie celowane. Przykładem są kolejne generacje leków z grupy inhibitory kinaz tyrozynowych.

Międzynarodowy Tydzień Urologii (25–29. września) to akcja edukacyjna, prowadzona przez najpoważniejsze organizacje urologiczne na świecie (w tym Europejskie Towarzystwo Urologiczne

(EAU) i Polskie Towarzystwo Urologiczne - PTU ) mająca na celu zwiększenie świadomości w zakresie chorób układu moczowo-płciowego, w tym nowotworów o podłożu urologicznym – raka gruczołu krokowego, raka pęcherza moczowego oraz raka nerki.

Film na temat profilaktyki i leczenia raka nerki z udziałem dr Jakuba Żołnierka -  onkologa klinicznego oraz  prof. Cezarego Szczylika - profesor nauk medycznych specjalizujący się w onkologii, hematologii i chorobach wewnętrznych.

Link: https://youtu.be/3nkmGWQGxoY

Więcej informacji na temat planowanych akcji i wydarzeń:

PR

Użyte tagi: rak nerki, rak, nowotwór nerek, nerki