Metody laparoskopowe w leczeniu przepuklin

Napisany przez WP, dnia 2016-03-01 13:02:19

Mimo stałego postępu medycyny, przepukliny brzuszne nadal stanowią poważne wyzwanie dla lekarzy chirurgów. Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia, choroba ta może dotyczyć nawet 10% społeczeństwa. Wyróżnia się wiele czynników sprzyjających występowaniu przepuklin.

Zalicza się do nich otyłość, ciężka praca fizyczna oraz palenie papierosów. Ryzyko zachorowania rośnie również z wiekiem. Bezpośrednią fizjologiczną przyczyną przepukliny jest natomiast rozwarstwienie mięśni brzucha, odpowiedzialnych za podtrzymywanie narządów. Dzieje się tak zazwyczaj na skutek urazu lub przewlekłej infekcji.

Leczenie przepukliny za każdym razem wymaga interwencji chirurgicznej. Jeszcze kilka lat temu jedyną metodą leczenia była klasyczna operacja, polegająca na rozcięciu powłok brzusznych i usunięciu zmian. Z początkiem XXI wieku popularność zyskały jednak metody laparoskopowe. – Metody laparoskopowe są zarezerwowane dla osób zmagających się z nawrotami choroby i młodszych pacjentów, zwłaszcza sportowców, u których pojawiła się przepuklina. Jej zaletą jest bardzo szybki okres rekonwalescencji. Już drugiego dnia po zabiegu można wyjść ze szpitala do domu – powiedział dr Mariusz Nowak, chirurg z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Toruniu dla portalu nowości.com.pl.

Jak przebiega zabieg laparoskopowego leczenia przepuklin?

Zabieg usunięcia przepukliny za pomocą laparoskopu jest o wiele mniej inwazyjny niż klasyczna interwencja chirurgiczna. Po raz pierwszy w 1993 r. przeprowadził go chirurg K.A. LeBlanc. Zazwyczaj wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. Najpierw lekarz przez cienką kaniulę wprowadza do jamy brzusznej laparoskop, czyli urządzenie ze znajdującą się na końcu miniaturową kamerą, dzięki której można dokładnie obejrzeć przepuklinę. Następnie przez małe cięcia w okolicach pępka, o długości od 0,5 do 1,5 cm, w jamie brzusznej umieszcza się narzędzia chirurgiczne służące do preparowania tkanek oraz wprowadzenia specjalistycznej siatki chirurgicznej. Za ich pomocą siatkę umiejscawia się pod przepukliną – w taki sposób, aby pokrywała miejsce ubytku w powłokach jamy brzusznej. Następnie lekarz, wykorzystując klamerki chirurgiczne lub szwy, przymocowuje siatkę do tkanek.

Laparoskopowa metoda leczenia przepukliny ma wiele zalet. Do najważniejszych zalicza się mniejsze –  w porównaniu do klasycznych zabiegów chirurgicznych – ryzyko pojawienia się zakażeń ran pooperacyjnych oraz znacznie łagodniejsze dolegliwości bólowe. Szybszy jest także czas rekonwalescencji. Zazwyczaj już drugiego dnia po zabiegu pacjenci wracają do domu, a przez kilka dni przyjmują jedynie leki przeciwbólowe. Szwy podskórne, w zależności od tempa gojenia się ran, zdejmuje się przeważnie po 7-10 dniach. Według statystyk, nawroty przepuklin występujące po zastosowaniu laparoskopowej metody leczenia wynoszą od 5 do11%. Zazwyczaj pojawiają się one w ciągu pierwszych dwóch lat od zabiegu.

Choć laserowe usunięcie przepukliny jest powszechnie uważane za zabieg bezpieczny, tak jak w przypadku każdej interwencji chirurgicznej, mogą wystąpić powikłania. Są one uwarunkowane reakcją organizmu na działanie leków używanych podczas znieczulenia, uszkodzeniem niektórych narządów wewnętrznych lub krwawieniem. Do rzadko spotykanych powikłań zalicza się choroba zatorowo-zakrzepowa, zapalenie płuc oraz choroby układu krążenia. Aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, pacjent powinien odpowiednio przygotować się do zabiegu. Na tydzień przez planowaną laparoskopią należy odstawić wszelkie leki przeciwzapalne oraz preparaty mające wpływ na krzepliwość krwi. Przed zakwalifikowaniem do laparoskopowego usunięcia przepukliny wykonuje się także badania lekarskie: krwi, moczu, RTG klatki piersiowej oraz – w zależności od wieku i stanu zdrowia pacjenta – EKG.

Użyte tagi: przepuklina, wp, zdrowie, laserowe usunięcie przepukliny, Tourmedica.pl