Kontroluj serce – USG

Napisany przez WP, dnia 2015-07-22 08:35:35

Serce to jeden z najważniejszych organów ludzkiego ciała. Odpowiada za stałe krążenie krwi w organizmie. Jego funkcjonowanie determinuje stan naszego ciała. O organ ten warto dbać, tym bardziej, że choroby układu sercowo – naczyniowego dają o sobie znać już w momencie bardzo zaawansowanym, wymagającym leczenia farmakologicznego, często na etapie zagrażającym życiu.

Choroby serca - czym są?

Choroby układu sercowo – naczyniowego to grupa schorzeń najbardziej niebezpiecznych dla człowieka. Statystycznie umiera na nie w Polsce najwięcej osób. Nadciśnienie czy zawał to często cisi zabójcy, który w wyniku wieloletnich zaniedbań i prowadzenia niezdrowego trybu życia, sięgają po mężczyzn i kobiety w wieku średnim i dojrzałym. Są zmorą mieszkańców krajów rozwiniętych, przez co często nazywane są chorobami cywilizacyjnymi.

W kraju na choroby związane z sercem cierpi co trzeci mężczyzna i co szósta kobieta. Zazwyczaj powodują je siedzący tryb życia, wysokie ciśnienie, palenie tytoniu oraz otyłość. Choroba wieńcowa nie powoduje żadnych dolegliwości w początkowym etapie. Zazwyczaj rozwija się w sposób niedostrzegalny – wolno, ale systematycznie prowadząc do uszkodzenia tętnic wieńcowych zaopatrujących serce w krew. Skutkiem wieloletniego odkładania się blaszek miażdżycowych w tętnicach następuje zamknięcie ich światła, co w konsekwencji prowadzi do zaprzestania akcji serca.

czytaj - Słabe krążenie – przyczyny i objawy

Inną jednostką chorobową jest zawał spowodowany przez zatkane tętnice i prowadzący do obumarcia części komórek mięśnia sercowego. Kolejnym niebezpiecznym schorzeniem jest choroba niedokrwienna serca, która powoduje niedostateczne zaopatrzenie komórek organu w tlen i składniki ożywcze.

Niezwykle powszechną i często niezdiagnozowaną chorobą dotykającą milionów Polaków jest nadciśnienie tętnicze. Zazwyczaj wykrywane jest w trakcie rutynowych badań lekarskich. Rzadko kiedy diagnozowane jest przez pacjenta, ponieważ nie powoduje ono żadnych dolegliwości bólowych. Dość powszechnym schorzeniem są także zaburzenia rytmu serca tzw. arytmia.

Jak ustrzec się przed chorobami serca?

Choroby serca, jak już wcześniej wspominaliśmy, to schorzenia określane mianem cywilizacyjnych. Winą za ich skokowy wzrost w populacji obwinia się siedzący tryb życia, brak ruchu, niezdrowe, zbyt tłuste jedzenie, brak regularnego spożywania posiłków, otyłość, palenie papierosów i nadużywanie alkoholu. Sporą rolę odgrywają także uwarunkowania genetyczne, które nie zawsze pozostają uśpione nawet przy prowadzeniu zdrowego trybu życia.

Niewątpliwie sposobem na znaczne zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia jest zdrowy tryb życia połączony z systematycznym uprawianiem sportu i niskotłuszczową dietą pozwalającą zminimalizować odkładanie się w żyłach niezdrowego cholesterolu. Kolejną, bardzo skuteczną metodą pozwalającą długo cieszyć się dobrym zdrowiem, jest systematyczne badanie się. Dotyczy to zarówno przeprowadzania badań krwi, jak i faktycznej weryfikacji stanu tętnic i żył pod względem zachodzących w nich zmian miażdżycowych (badanie dopplerowskie). Przy pojawiających się problemach zdrowotnych z sercem, warto także co pewien czas przeprowadzić diagnostykę zwaną echem serca, która pomoże w zbadaniu prawidłowości jego funkcjonowania i struktur.

Co to jest echo serca

Ultrasonokardiografia to bezinwazyjna metoda diagnostyczna pozwalająca na zobrazowanie budowy serca, jego struktur oraz prawidłowości jego funkcjonowania. Co więcej, uwidacznia ona także cechy charakterystyczne dużych naczyń zlokalizowanych w okolicach organu, które mają niebagatelny wpływ na jego kondycję. Zaletą diagnostyki usg jest to, że w sposób bezinwazyjny i całkowicie bezbolesny pozwala kontrolować pracę serca.

Badanie polega na zobrazowaniu przekroju obiektu na podstawie wiązki ultradźwięków wysyłanej i odbieranej przez głowicę aparatu usg. Dzięki tej metodzie diagnostycznej można dokonać precyzyjnych pomiarów kształtu, wielkości, struktury serca i okalających go naczyń.

Kiedy trzeba przeprowadzić echo serca

Ten rodzaj badań pozwala w sposób bardzo precyzyjny zapoznać się z pracą organu. Na tej podstawie lekarz może szybko wskazać nieprawidłowości w jego działaniu, a w przypadku zdiagnozowanych błędów w budowie przewidywać przyszłe choroby czy problemy zdrowotne. Ma to ogromne znacznie w przypadku możliwości wcześniejszego zdiagnozowania chorób stanowiących potencjalne zagrożenie życia.

W tej metodzie diagnostycznej rejestruje się przepływ krwi w jamach i naczyniach serca. W efekcie otrzymuje się bardzo precyzyjną ocenę struktur serca – wielkość jam organu oraz grubość jego ścian. Sprawdza się także pracę zastawek (stopień ich zwężenia i niedomykalność), ruch mięśnia sercowego (w tym jego kurczliwość), prędkość przepływu krwi w przedsionkach i komorach. Echo serca pozwala także stwierdzić obecność płynu w worku osierdziowym oraz frakcję wyrzutową serca.

Na echo serca zazwyczaj kierowani są pacjenci, u który zdiagnozowano, lub istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia, chorób takich, jak: zapalenie mięśnia sercowego, choroba niedokrwienna serca, choroba wielkich naczyń, nadciśnienie tętnicze, inne choroby układu krążenia, arytmia czy choroby osierdzia. Wskazaniem są również przebyte zawały, wady nabyte i wrodzone oraz podejrzenie nowotworu serca.

Przeczytaj również: O roli zdrowego serca i nowoczesnych metodach diagnostyki

Tego rodzaju badanie ma bezinwazyjny charakter. Przeprowadzane jest przez klatkę piersiową w sposób zupełnie bezbolesny i nie uciążliwy dla pacjenta. Nie wymaga od diagnozowanego żadnego przygotowania, a do przeprowadzenia diagnostyki wystarczy odsłonić klatkę piersiową i położyć się na lewym boku. Istota przeprowadzonych badań wskazuje, że echo serca warto polecić gabinetowi sprawdzonemu, gdzie otrzyma się nie tylko poprawny odczyt badań, ale także właściwą, przyjazną opiekę personelu.

Użyte tagi: echo serca, choroby serca, serce, USG, gabinetusg.com.pl, przychodnia lekarska