Jak postępować w przypadku grypy żołądkowej?

Napisany przez link, dnia 2021-01-05 09:57:16

Grypa żołądkowa bardzo często występuje masowo, dotykając w tym okresie czasu dużą grupę osób.

Istnieje niemal stuprocentowe prawdopodobieństwo, że domownicy lub współpracownicy, mający bliski kontakt z chorym, zostaną zakażeni. Tzw. jelitówka mija dosyć szybko i objawia się biegunką, wymiotami, bólem brzucha oraz gorączką. Niekiedy mylona jest z zatruciem pokarmowym, choć obu tych dolegliwości nie można lekceważyć. Należy pamiętać, że nie jest ona tak naprawdę grupy, mimo że towarzyszy jelitówce podwyższona temperatura, dreszcze i ogólne osłabienie.

1. Objawy grypy żołądkowej

2. Czy da się odróżnić grypę żołądkową od COVID-19?

Jelitówką można zarazić się naprawdę szybko. Wystarczy dotknąć przedmiotów, których używała osoba chora. W dalszej części tekstu wyjaśniono, czym jest grypa żołądkowa, jakie są jej objawy oraz czy można ją pomylić z COVID-19.

Grypa żołądkowa – najważniejsze informacje

Grypa żołądkowa określana jest jako wirusowe zakażenie układu pokarmowego, wywołane przez rotawirusy, adenowirusy lub norowirusy. Przedostają się one do błony śluzowej, siejąc w niej prawdziwe spustoszenie. Do zarażenia dochodzi drogą kropelkową oraz pokarmową. Dlatego ważne jest regularne mycie rąk oraz produktów spożywczych. Przeczytaj więcej o grypie żołądkowej na stronie: https://diag.pl/pacjent/grypa-zoladkowa-grypa/.

Najwięcej zachorowań występuje wśród małych dzieci. To właśnie w tej grupie przebieg jelitówki jest najcięższy i najbardziej poważny, choć również dorośli stosunkowo łatwo ulegają zakażeniu. Rotawirusy rozprzestrzeniają się w dużych skupiskach ludzi, np. w sklepach, komunikacji publicznej czy na plaży. Potrafią przetrwać poza ludzkim organizmem nawet przez dwa miesiące.

Do zakażenia grypą żołądkową dochodzi drogą kropelkową oraz pokarmową, najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Wówczas organizm człowieka jest osłabiony i bardziej podatny na różnego rodzaju infekcje.

Objawy grypy żołądkowej

Bardzo często grypa żołądkowa mylona jest z zatruciem pokarmowym. Choć sam przebieg tych dwóch dolegliwości wygląda podobnie, to objawem jelitówki jest wcześniejsze osłabienie, złe samopoczucie oraz podwyższona temperatura. Ponadto występuje:

• 2 lub 3-dniowa silna, wodnista biegunka,

• gorączka, dochodząca do nawet 39 stopni Celsjusza,

• nudności i wymioty,

• brak apetytu,

• silne bóle brzucha,

• ogólne osłabienie mięśni.

Zwłaszcza u dzieci często pojawia się nadmierna senność, przygnębienie oraz obecność krwi w stolcu. Wynika to z odwodnienia, niedożywienia, a także zaburzeń elektrolitowych organizmu. Konieczna jest natychmiastowa wizyta u lekarza oraz stałe uzupełnianie płynów.

Jeżeli jeden z domowników lub współpracowników przechodzi grypę żołądkową, należy wprowadzić szczególne zasady higieny. Obowiązkowe jest mycie rąk po każdej wizycie w toalecie oraz dotknięciu klamek, baterii łazienkowych czy nawet uchwytu na papier toaletowy.

Czy da się odróżnić grypę żołądkową od COVID-19?

Wspólną płaszczyzną grypy żołądkowej oraz COVID-19 jest ich pochodzenie wirusowe, gorączka oraz ogólne osłabienie organizmu. Jednak objawy koronawirusa rozwijają do nawet pięciu dni po kontakcie z zainfekowaną osobą. Natomiast grypa żołądkowa następuje już po dwunastu godzinach od zakażenia.

Badania oraz obserwacje, które prowadzone są na osobach dotkniętych koronawirusem, wykazują, że częstym objawem były nie tylko duszności, kaszel i wysoka gorączka, ale również nudności oraz biegunki.

Jedynym skutecznym sposobem, aby wykluczyć zakażenie COVID-19 jest poddanie się testom diagnostycznym.

Użyte tagi: grypa, żąłądek, choroba