Interpretacja wyników badań enzymów trzustkowych

Napisany przez Marcin Michalewski., dnia 2017-03-31 09:11:51

Trzustka jest jednym z najważniejszych narządów w organizmie człowieka, który ma funkcję regulacji glukozy we krwi, a ponadto wpływa na właściwe trawienie pokarmów. O tym, w jakim stanie jest trzustka można dowiedzieć, dzięki wynikom badań enzymów trzustkowych.

Trzustka – podstawowe funkcje

Trzustka w organizmie pełni dwie podstawowe funkcje. Pierwszą jest dostarczanie do jelita cienkiego enzymów trzustkowych (lipazy, amylazy, elastazy), które odpowiadają za właściwe trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Drugą istotną funkcją jest produkcja hormonów, które regulują poziom glukozywe krwi.

Trzustka – od czego uzależnione są normy wyników badań?

W celu sprawdzenia zdrowia trzustki należy wykonać badania krwi, w których oznaczone będą enzymy trzustki: lipazy łącznie z amylazą w surowicy krwi i w moczu. Interpretacja wyników badań enzymów trzustkowych powinna zostać przeprowadzona przez lekarza, ponieważ dla tego badania nie zostały ustalone standardowe zakresy referencyjne. Normy zależą od:

• wieku,
  • płci,
  • metod oznaczenia.

Podwyższony i obniżony poziom lipazy – co oznacza?

Uogólnione normy stężenia amylazy we krwi wynoszą: 25-125 U/I, natomiast prawidłowe stężenie lipazy nie powinno przekraczać 150,0 U/L. Znacznie podwyższony poziom lipazy (nawet 5-10 razy wyższy od prawidłowych wartości) sygnalizuje zazwyczaj ostre zapalenie trzustki. W tym przypadku najczęściej zauważa się szybki wzrost poziomu lipazy w ciągu jednego-dwóch dni od wystąpienia objawów choroby, po czym po około pięciu dniach notowany jest spadek tej wartości. W ostrym zapaleniu trzustki stan amylazy we krwi również jest podwyższony.

Wyniki badań poziomu lipazy i amylazy mogą być również pomocne w diagnozie przewlekłego zapalenia trzustki. W tym przypadku wartości mogą być podwyższone, ale w przypadku mocno uszkodzonych lub zniszczonych komórek trzustki, obserwuje się obniżenie wartości lipazy i amylazy we krwi. Niski poziom tych wartości może sygnalizować również mukowiscydozę oraz występować w cukrzycy.

Użyte tagi: poziom lipazy, badania, trzustka, badania krwi, wp, lipaza, medistore.com.pl