Implanty zębów

Napisany przez WP, dnia 2017-05-17 11:49:50

O implantach mówi się, jako o naszych trzecich zębach. Jest to jedna z najbardziej doskonałych metod odbudowy utraconego zęba. Uzupełnienie brakującego uzębienia jest koniecznie nie tylko ze względów estetycznych, ale i z powodów zdrowotnych. Obecność implantu zapobiega utracie kolejnych zębów w wyniku przesuwania się czy rozchwiania.

Czym jest implant i jak wygląda zabieg?

W najprostszych słowach Implant to śruba wszczepiona w dziąsło. Najczęściej wykonana jest z tytanu, czasami także z jego stopów lub cyrkonu. Być może brzmi to nieco zadziwiająco, ale tytan posiada całkowitą biozgodność z tkankami organizmu. Można powiedzieć, że tkanki traktują implant jako swoją integralną część. Po wszczepieniu implant zrasta się z kością szczęki (proces ten może trwać od 2 do 6 miesięcy). Po tym okresie na implancie należy osadzić odpowiednie uzupełnienie protetyczne. Zabieg implantacji wykonywany jest w znieczuleniu, także nie ma powodów do niepokoju. Sam zabieg nie jest długi, trwa ok 30 minut.

Warto pamiętać, aby przed wszczepieniem implantu pacjent był zdrowy. Wszelkie choroby mogą zaburzać proces gojenia się ran, co jest kluczowe przy takim zabiegu. Jeżeli pacjent cierpi na cukrzycę czy wady serca, powinien znajdować się cały czas pod kontrolą lekarza.

Czy każdy kwalifikuje się do wszczepienia implantu zębowego?

Ogólnie rzecz ujmując do wszczepienia implantu nie ma przeciwwskazań. Ważne jest, aby podczas zabiegu pacjent miał zdrową błonę śluzową jamy ustnej oraz nie miał żadnych stanów zapalnych kości. Jednak kluczowe znaczenie ma grubość i wysokość kości, ponieważ od tego zależy czy wszczepiony implant będzie w stanie się utrzymać. Dlatego przed zabiegiem koniecznie trzeba wykonać ewaluację, czyli ocenę objętości kości wyrostka zębodołowego. Ogólnie mówiąc jest to kość, w której znajdują się korzenie zębowe, gdzie zostanie wszczepiony implant. Warto wiedzieć, że brak zęba powoduje zanik tych kości. Już w pierwszym roku po usunięciu zęba zanika 25% kości, a w każdym, następnym miesiącu proces pogłębia się. Z tego względu zaleca się, aby wszczepić implant jak najszybciej po ekstrakcji, czyli najwcześniej po dokładnym zagojeniu się ran. Jeżeli jednak zabieg odbędzie się dużo później, lekarz może zaproponować rekonstrukcję kości, czyli jej przeszczep.

Jak dbać o implanty?

Nieodpowiednia higiena lub jej brak może spowodować stan zapalny wokół implantu, co w konsekwencji może doprowadzić do obniżenia się dziąsła, zaniku kości czy odsłonięcia się implantu. W przypadku wieloletnich zaniedbań może dojść nawet do utraty implantu. Z tego względu należy pamiętać, aby myć zęby dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku. Jeżeli nie ma takiej możliwości, warto chociaż przepłukać zęby wodą. Niezbędne jest także nitkowanie zębów, ponieważ szczoteczka nie jest w stanie dokładnie wyczyścić niektórych zakamarków. Dobrą praktyką jest płukanie zębów płynem do higieny jamy ustnej. Raz na pół roku konieczne są kontrole u dentysty. Ważne jest, aby udać się na wizytę do lekarza, który zajmuje się implantami, bowiem będzie wiedział na co zwrócić szczególną uwagę. Z kolei raz na dwa lata wskazana jest kontrola radiologiczna i wykonanie pantomogramu.

Źródło: Bianco - Dentysta Warszawa

Użyte tagi: implanty, implany zębowe, jak dbać o implanty, dentysta Warszawa