Im wcześniej tym lepiej – leczenie żylaków

Napisany przez Mandala Beauty Clinic dr Samir Ibrahim, dnia 2015-03-17 12:24:29

Problem żylaków kończyn dolnych rośnie: według statystyk choruje na nie około 68% kobiet i 57% mężczyzn na świecie. O przyczynach i leczeniu tej choroby opowiada dr n. med. Wojciech K. Turkiewicz, specjalista chirurg i flebolog z Mandala beauty Clinic.

Mandala Beauty Clinic: Czy istnieją grupy społeczne szczególnie narażone na żylaki?
W. Turkiewicz: Przede wszystkim widać dużą korelację niewydolności żylnej z wiekiem. Obserwujemy też większą zachorowalność: u kobiet; osób z dodatnim wywiadem rodzinnym; mających stojącą lub siedzącą pracą. Często pierwsze problemy pojawiają się w trakcie ciąży lub po niej.

M.: Dlaczego chorujemy?
W.T.: Powstawanie żylaków pierwotnych wiąże się ze zmianami ścian naczyń żylnych. Chodzi tu między innymi o procesy powodujące spadek ich sprężystości. To z kolei wpływa niekorzystnie na pracę zastawek żylnych i powoduje niewydolność. W efekcie dochodzi do tzw. refluksu, czyli cofania się krwi. W ten sposób, w uproszczeniu, powstają żylaki.

M.: Jak możemy sprawdzić, czy nasz układ żylny funkcjonuje prawidłowo?
W.T.: Pierwszymi objawami są zwykle dyskomfort i poczucie obrzęku. Z czasem pojawiają się pajączki, żylaki, w końcu obrzęk i przebarwienia na skórze. Osobom z grup ryzyka (czyli tym z dodatnim wywiadem rodzinnym  oraz kobietom) zalecam kontrolne badanie profilaktyczne, ponieważ wczesna diagnoza pomaga w leczeniu. Obecne badanie USG Duplex Doppler umożliwia dokładną ocenę przepływu krwi w naczyniach, nawet zanim zmiany będą widoczne „gołym okiem”.

M.: Czy zawsze jesteśmy skazani na operację?
W.T.: To zależy od stadium choroby. W przypadku pojawienia się żylaków i obecności refluksu w żyłach powierzchownych wskazane jest leczenie operacyjne. Możemy żyłę niewydolną usunąć przez tzw. stripping z jednoczesnym usunięciem splotów żylakowych poprzez miniflebektomię. Ale istnieją też metody mniej inwazyjne, na przykład zabieg za pomocą lasera wewnątrznaczyniowego, który wykonujemy w Mandala Beauty Clinic.

M.: Na czym polega terapia takim laserem?
W.T.: W skrócie: za pomocą lasera „uszkadzamy” śródbłonek zmienionego chorobowo naczynia, dzięki czemu zamyka się ono, a z czasem nawet samoistnie zanika – co nie ma miejsca przy stosowaniu tradycyjnych metod operacyjnych. Dlatego jest to metoda skuteczniejsza, bezpieczniejsza, przynosząca bardziej długotrwałe efekty. Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy pacjenci kwalifikują się do tego zabiegu. O wyborze metody decyduje specjalista na podstawie badań.

M.: Czy po leczeniu żylaki mogą nawrócić?
W.T.: Pacjenci zwykle oczekują 100% wyleczenia. Niestety, zawsze istnieje ryzyko nawrotów (mniejsze przy stosowaniu metod mało inwazyjnych). Pamiętajmy, że leczymy objawy, dlatego warto pamiętać o profilaktyce.

Więcej na temat zapobiegania chorobom układu żylnego można dowiedzieć się z artykułu na blogu Mandala Beauty Clinic: http://blog.mandalaclinic.com/?p=240

Użyte tagi: leczenie żylaków, laserowe leczenie żylaków, flebologia, laser wewnątrznaczyniowy, usuwanie żylaków, laserowe usuwanie żylaków