Co to jest esperal?

Napisany przez PR, dnia 2018-02-12 11:32:39

Esperal, częściej znany jako „wszywka” to farmakologiczna próba poradzenia sobie ze światowym problemem alkoholizmu. Znany był już dawno temu, jednak w 2009 roku wycofano go z obiegu ze względu na niskie zadowolenie z efektów. Esperal wrócił jednak na rynek, a wraz z nim mnóstwo pytań.

Na jakiej zasadzie działa esperal? Czy wszywka naprawdę może pomóc w walce z alkoholizmem? Na czym polega zabieg wszycia esperalu? Zanim więc zdecydujesz się podjąć farmakologiczną walkę z problemem lub zmusić kogoś, by ją wybrał, sprawdź czego należy się spodziewać.

Esperal z punktu widzenia medycyny

Leczenie esperalem polega na wywołaniu reakcji organizmu na alkohol i wywołaniu awersji człowieka do jego używania. Składnik leku – disulfiram działa na trawienie, blokując produkcję enzymu odpowiedzialnego za rozkład alkoholu w wątrobie. Zły metabolizm alkoholu objawia się odkładaniem aldehydu octowego, którego obecność w organizmie powoduje nieprzyjemne dolegliwości i to właśnie one mają działać dla alkoholika zniechęcająco. Podczas kuracji esperalem nie powinno się spożywać żadnych ilości trunków procentowych – w tym również piwa. Objawami, które pojawią się w przypadku spożycia alkoholu są nudności i wymioty, bóle i zawroty głowy, duszności, pocenie się, pokrzywka, zaczerwienienie twarzy, skoki ciśnienia, tachykardia (czyli przyspieszone bicie serca) oraz nasilony lęk i poczucie strachu przed śmiercią. Wystąpią one w przeciągu 10 minut od spożycia alkoholu i mogą utrzymywać się nawet do 10 godzin. W przypadku osób o słabszym zdrowiu możliwe jest również wystąpienie drgawek, a nawet zawał serca.

Przeciwwskazania zdrowotne i zabieg wszycia esperalu

A skoro mowa o słabszym zdrowiu, istnieje pokaźna grupa osób, u których stosowanie esperalu jest niewskazane, a wręcz zabronione. Są to przypadki niewydolności serca, niewydolności obwodowej krążenia, zawałów serca, choroby niedokrwiennej serca, zapalenia zarostowe tętnic, nadciśnienia tętniczego, zapalenia wielonerwowego, zapalenia nerwu wzrokowego, oraz wcześniejszych prób samobójczych oraz zaburzeń psychicznych. Szczególną ostrożność należy wykazać też stosując wszywki u osób z chorobami układu oddechowego, cukrzycą, padaczką, chorobami nerek i wątroby, niedoczynnością tarczycy i psychozami, gdyż stosowanie esperalu może je pogłębić. Jeśli jednak pacjent jest relatywnie zdrowy, wszycie esperalu nie powinno sprawiać kłopotów. Przed zabiegiem warto jednak pamiętać, by nie spożywać alkoholu przez 24-48 godzin. Sam zabieg wykonuje się u chirurga, po wcześniejszym zakupieniu w aptece (na receptę) odpowiedniej ilości tabletek. Ta zależna jest od wagi leczonego. Za powszechną dawkę uznaje się jedną tabletkę na 1kg masy ciała leczonego.

Skuteczność leczenia esperalem

Aby leczenie alkoholizmu było w jakikolwiek sposób skuteczne, nałogowiec musi chcieć pozbyć się problemu. Nic bowiem nie jest w stanie pokonać chęci sięgnięcia po alkohol farmakologicznie. Esperal ma za zadanie jedynie zniechęcenie do używania alkoholu i uwrażliwienie pacjenta na skutki uboczne. To właśnie z tego powodu wiele osób uważa esperal za nieskuteczny w walce z alkoholizmem. – Informuje pracownik Disulmed Wrocław

Na wszywkę decydują się często osoby zmuszone przez rodzinę, przyjaciół czy pracodawcę. Dla nich esperal jest tylko pauzą w alkoholizmie do czasu, gdy ich sytuacja życiowa się zmieni. Inni uważają, iż po leczeniu esperalem będą pić nadal, jednak nie będzie to alkoholizm, a zachowanie normalne tak, jak w przypadku osób zdrowych. Jeszcze inni decydują się na wszywkę pod wpływem chwili i zdarza się, że zgłaszają się w celu jej usunięcia już dzień później.

Lista klinik leczenia alkoholizmu oferujących leczenie z wykorzystaniem leku esperal we Wrocławiu dostępna jest na wroclawskiportal.pl

Użyte tagi: esperal, uzależnienia, alkohol, wszystko