Choroby serca, które można wykryć dzięki badaniu EKG

Napisany przez white, dnia 2019-10-29 20:33:21

Schorzenia układu krążenia stanowią ogromne wyzwanie dla współczesnej medycyny, a starzejące się społeczeństwo oraz czynniki cywilizacyjne wpływają na to, że przybywa osób zmagających się z chorobami serca. Elektrokardiografia spoczynkowa umożliwia diagnostykę zaburzeń pracy mięśnia sercowego. Które choroby serca można wykryć dzięki badaniu EKG?

Które choroby serca można wykryć dzięki badaniu EKG?

Choroby serca najczęściej ujawniają się wraz z biegiem lat, czynnikiem ryzyka zapadalności na schorzenia układu sercowo-naczyniowego jest wiek 65 lat dla kobiet i 55 lat dla mężczyzn. Do najczęściej występujących przypadłości w tym obrębie należą zawał serca, choroba wieńcowa serca, niedokrwienie mięśnia sercowego. Schorzenia układu krążenia mogą być skutkiem innych, wpływających na stan mięśnia sercowego.

Chorobą serca jest również arytmia (medigo.pl), która często bywa objawem nadciśnienia tętniczego lub miażdżycy. Elektrokardiografia jest jedną z metod diagnostyki chorób serca, pozwala na rozpoznanie wielu schorzeń w obrębie mięśnia sercowego. Daje szansę na wykrycie zaburzeń częstości i nieprawidłowego rytmu pracy serca, upośledzenia napływu krwi do mięśnia, zagrażającego zawału. Umożliwia ocenę zaburzenia poziomu elektrolitów w organizmie, ujawnia ewentualne symptomy przebiegającego zawału, pozwala wykryć poszczególne wady wrodzone serca.

Na czym polega badanie EKG?

Podczas badania EKG, umieszczone w określonych miejscach ciała elektrody rejestrują impulsy elektryczne związane z pracą serca, co następnie rejestrowane jest w postaci wydruku. Dzięki urządzeniu, które rejestruje czynność bioelektryczną mięśnia sercowego, istnieje możliwość oceny rytmu pracy serca, ewentualnych zaburzeń przewodzenia i problemów z niedokrwieniem. Ocenie podlega m.in. podstawowa częstotliwość pracy serca oraz jego rytm wiodący, położenie, ewentualne zgrubienie ściany czy nieprawidłowe ukrwienie mięśnia sercowego.

Przeczytaj również: O roli zdrowego serca i nowoczesnych metodach diagnostyki

Zalety i wady EKG

EKG jest badaniem, które ma wiele zalet. Główną jest niewysoki koszt i powszechna dostępność, ponieważ przeprowadza się je praktycznie w każdej placówce zdrowia, jak również podczas transportu chorego w karetce oraz w domu. Istnieje szansa na tzw. EKG przez telefon, podczas którego pacjent samodzielnie kontroluje pracę serca, a lekarz przez telefon odbiera i analizuje sygnał dźwiękowy aparatu. Taka forma badania daje możliwość szybkiej reakcji na sytuacje zagrażające życiu chorego poza palcówką medyczną. To nieinwazyjna i całkowicie bezpieczna forma diagnostyki, badanie nie powoduje żadnego uszczerbku na zdrowiu pacjenta.

Wśród wad EKG należy wskazać, że urządzenie może nie ujawnić wszystkich nieprawidłowości w pracy serca. Nie zawsze widoczne są zaburzenia rytmu serca, które miały miejsce krótko przed badaniem, a podczas badania praca mięśnia nie wzbudza żadnych podejrzeń. Również u osób otyłych lub bardzo szczupłych może podawać nieprawidłowe wyniki badania.

Użyte tagi: EKG, serce, choroby serca