Borelioza – inwazyjna choroba XXI wieku

Napisany przez pras, dnia 2018-12-18 20:04:24

Na początku przypomina zwykłą grypę lub przeziębienie, gdy objawy nie znikają, pojawiają się wątpliwości oraz diagnostyka. Borelioza, choroba odkryta przypadkiem w XX wieku w prowincjonalnym miasteczku Lyme w USA

Skąd wzięła się ta choroba, jakie są jej charakterystyczne objawy i dlaczego kobiety w ciąży powinny zachować szczególną ostrożność w kontakcie z kleszczami?

Borelioza w Polsce

Coraz częściej mówi się o zachorowalności na boreliozę. Schorzenie to powodują kleszcze, które wcześniej zarażają się od zwierząt. W Polsce borelioza jest niezwykle popularna, mówi się, że praktycznie co drugi kleszcz może powodować tę groźną w skutkach chorobę. Początkowe objawy mogą być niejednoznaczne, chyba że chory zauważy na swoim ciele charakterystyczny rumień. Borelioza dużo rzadziej występuje w krajach o klimacie tropikalnym, mimo że jej objawy są podobne do wielu chorób, występujących endemicznie w tamtych rejonach.

Choroba z Lyme

Borelioza nazywana jest inaczej chorobą z Lyme. Po raz pierwszy odkryto ją właśnie w prowincjonalnym miasteczku Lyme, położonym w USA w hrabstwie New London. Choroba została zdiagnozowana przypadkiem, dzięki dociekliwości jednej z mieszkanek miasta, która zauważyła charakterystyczne, powtarzalne u niej i jej dzieci, objawy. Kobietę zaniepokoił fakt, że bardzo dziwnie się czuła, codziennie niedomagała inna część jej ciała, np. jednego dnia nie potrafiła chodzić, drugiego dnia puchły jej kolana, a trzeciego traciła mowę. Sprawa była bagatelizowana przez nią do momentu, gdy na podobne symptomy zaczęły skarżyć się jej dzieci. Wielu lekarzy lekceważyło kobietę i jej dociekliwość, stawiając diagnozę schorzenia reumatoidalnego. Po wielu interwencjach, choroba ta została w końcu uznana za schorzenie odmienne, do dziś w USA nazywa się ją „Lyme disease”.

Objawy skórne boreliozy

Charakterystycznym objawem boreliozy jest sporych rozmiarów rumień, który pojawia się na skórze chorego tuż po ugryzieniu. Rumień ten ma budowę pierścieniową, wokół zaczerwienienia pojawia się czerwona obręcz. Co ciekawe, niezależnie od podjętego leczenia, rumień znika mniej więcej po dwóch tygodniach. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze się ów rumień się pojawia. Występowanie boreliozy jest wtedy niejednoznaczne, a rozpoznanie choroby rozciąga się w czasie. Ponadto, może dojść do pojawienia się czerwono – szarych plam na stopach, objaw ten jest jednak rzadki i najczęściej dotyczy dzieci, a także do wytworzenia się czerwono – błękitnego guza, tzw. limfocytowego chłoniaka. Guz ten jest bezbolesny i pojawia się bardzo często w mosznie, na sutkach lub w małżowinie usznej. Występowanie rumienia przy boreliozie, zależy głównie od faktu, czy dana osoba jest podatna na reakcje alergiczne skóry. U kogoś, kto ma delikatną skórę lub skłonność do alergii, rumień pojawia się dużo częściej. Jest on bowiem typowo alergiczną reakcją na ukąszenie insekta. Gdy na skórze pojawi się charakterystyczna zmiana, należy udać się niezwłocznie do lekarza, który przebada rumień pod kątem reakcji alergicznej bądź boreliozy.

Borelioza, a kobiety w ciąży

Istnieje kilka przypadków, w których doszło do zarażenia się boreliozą jeszcze w łonie matki. Kobieta, która, będąc w ciąży, została ukąszona przez kleszcza, może przekazać boreliozę dziecku. Mówi się wtedy o boreliozie wrodzonej. Nie jest to sytuacja częsta, jednak prawdopodobna. Planując ciążę i równocześnie podejrzewając u siebie boreliozę, warto wybrać się na kompleksowe badania wykluczające boreliozę. Co więcej, choroba ta jest trudna do zdiagnozowania, jeśli chodzi o najmłodszych, co niestety sprawia, że ma ona swobodną możliwość rozwoju w ciele dziecka. Zaniepokoić powinny objawy typu: drażliwość, szybkie i długie zmęczenie, niechęć do zabawy, spore problemy z koncentracją, zwłaszcza w wieku szkolnym, ból mięśni i stawów oraz podejrzenie reumatyzmu. Reumatyzm nie jest schorzeniem typowym dla młodych, dziecięcych stawów i kości, dlatego powinien to być jednoznaczny sygnał do tego, iż w organizmie dziecka może rozwijać się właśnie borelioza!

Borelioza – leczenie

Schorzenie to nie jest łatwe do wyleczenia. Jeżeli jednak odpowiednie antybiotyki zostaną szybko podane, można całkowicie pozbyć się boreliozy z organizmu. Choroba ta może wyrządzić spore szkody w organizmie, jeśli przybierze postać neurologiczną, wtedy dochodzi zwykle do uszkodzeń poszczególnych połączeń nerwowych w ciele, co zwykle doprowadza do paraliżów oraz niedowładów. Z boreliozą należy skutecznie walczyć, podając leki, ale także wybierając odpowiedniego i kompetentnego lekarza.

Borelioza, czyli choroba z Lyme objawia się przede wszystkim charakterystycznym rumieniem na ciele. Ponadto powoduje szereg dolegliwości grypopodobnych. Można z nią skutecznie walczyć, zażywając odpowiednie antybiotyki. Na boreliozę powinny szczególnie uważać kobiety w ciąży lub planujące dziecko, gdyż bakterie Borelli mogą przeniknąć do płodu i dziecko urodzi się z boreliozą tzw. wrodzoną. Niestety, jeżeli chodzi o najmłodszych, to choroba ta jest trudna do jednoznacznej klasyfikacji, zwykle wykrywa się ją, gdy zdąży się ona rozwinąć w organizmie.

Użyte tagi: borelioza, choroby