Bóle pleców – jak sobie z nimi radzić i kto jest na nie narażony?

Napisany przez WP, dnia 2016-03-09 12:36:20

Bóle pleców są powszechnym problemem dotykającym niemalże każdego na pewnym etapie życia. Nasze plecy są złożoną strukturą składającą się z kości, mięśni, nerwów i stawów. Dlatego też często trudno zidentyfikować dokładną przyczynę ich bólu.

W większości przypadków ból pleców nie jest wynikiem poważnych chorób czy uszkodzeń, ale związany jest z drobnymi nadwyrężeniami mięśni czy podrażnieniami nerwów. Ból może być spowodowany codziennymi czynnościami, takimi  jak zła pozycja w trakcie siedzenia, stania, pochylania się czy niewłaściwa technika przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów.

Jak radzić sobie z bólem pleców?

W większości przypadków ból w plecach nie wymaga wizyty u lekarza. Jego przyczyny nie są poważne i mija on samoistnie w ciągu kilku dni lub tygodni. W przypadku bólu krótkotrwałego można stosować liczne rozwiązania ograniczające nieprzyjemne odczucia i ułatwiające funkcjonowanie.

Przede wszystkim ważne jest aby pozostać aktywnym i wyzbyć się nieprawidłowych przyzwyczajeń. W okresie, gdy odczuwamy ból przy każdym ruchu, nie jest to łatwe, ale znacznie przyspiesza rekonwalescencję i powrót do pełnej sprawności fizycznej. Nie muszą to być skomplikowane ćwiczenia, można zacząć od krótkich spacerów i nie należy rezygnować z codziennych czynności.

Aby zredukować ból warto sięgnąć po środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Najczęściej przyjmowanym  lekiem na ból  jest paracetamol. Jednak w  przypadkach, gdy podłożem jest rozwijający się stan zapalny, skuteczniejsze okazują się niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), do których zaliczany jest np. deksketoprofen. Deksketoprofen charakteryzuje się szybkim działaniem przeciwbólowym i można przyjmować go w przypadku ostrego bólu nawet przed posiłkiem. Wchodzi on w skład leku Dexak – dostępnego teraz bez recepty i występującego w formie tabletek lub granulatu do sporządzania roztworu doustnego.

Przy stosowaniu leków przeciwbólowych należy pamiętać o właściwym dawkowaniu. W przypadku paracetamolu łatwo przyjąć dawkę, która może spowodować poważne uszkodzenia wątroby. Natomiast długotrwałe stosowanie leków z grupy NLPZ może prowadzić do zaburzeń w układzie pokarmowym i funkcjonowaniu nerek. Jeżeli leki bez recepty nie przynoszą ulgi, najlepiej udać się do lekarza w celu dokładniejszemu przyjrzeniu się problemowi, zrobieniu badań i poszukaniu przyczyny bólu.

Często pomocne w leczeniu bólu pleców może być stosowanie zimnych i gorących kompresów. Niektórzy mogą odczuwać ulgę po gorącej kąpieli lub po przyłożeniu butelki z gorąca wodą do bolącego miejsca. Podobne działanie może mieć kompres z torebki z lodem lub mrożonymi warzywami. Gorące i zimne kompresy można również kupić w gotowej formie w aptece.

Czasami bóle pleców są spowodowane niewłaściwym ułożeniem kręgosłupa w trakcie snu i można je zredukować przez właściwą jego korekcję. W pozycji na boku należy lekko podciągnąć nogi do klatki piersiowej i umieścić między nimi poduszkę, a w pozycji na plecach warto podłożyć poduszkę pod kolana.

Jeżeli ból pleców utrzymuje się powyżej 6 tygodni to uznawany jest za ból chroniczny i należy udać się do lekarza na konsultację w celu stwierdzenia przyczyny bólu i ewentualnego wykluczenia poważniejszej choroby.

Kto jest najbardziej narażony na ból pleców?

Niektóre czynniki mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia bólu pleców i należą do nich:

- wiek – ból pleców występuje częściej u osób powyżej 30- 40 roku życia niż u osób młodszych. Nie znaczy to jednak, że np. nastolatki są poza grupą ryzyka.

- brak aktywności fizycznej – prowadzi do osłabienia mięśni, które odpowiadają między innymi za utrzymywanie postawy pionowej. Słabe mięśnie łatwiej się nadwyrężają i bolą.

- nadwaga – dodatkowe kilogramy zwiększają nacisk wywierany na kręgosłup. Dlatego warto znać swoje BMI i w przypadku nadwagi pozbyć się zbędnych kilogramów.

- choroby – niektóre odmiany artretyzmu oraz nowotworów mogą być przyczyną bólu pleców.

- stany psychologiczne – osoby, które są skłonne do depresji oraz stanów lękowych znajdują się w grupie ryzyka.

- palenie papierosów – badania naukowe potwierdzają związek palenia papierosów z występowaniem bólu pleców u ludzi młodych. Palenie niekorzystnie wpływa na układ krążenia, ograniczając transport substancji odżywczych do dysków, tym samym powodując zmiany degeneracyjne i ból.

-ciąża – podobnie jak w przypadku osób otyłych dodatkowe kilogramy, które są nieodłącznie związane  z ciąża, powodują przeciążenie kręgosłupa i jego bóle.

Na niektóre przyczyny bólu pleców mamy wpływ bezpośredni np. możemy prowadzić zdrowy tryb życia i utrzymywać odpowiednią dla nas wagę. Nie zawsze jesteśmy sami w stanie stwierdzić przyczynę bólu pleców, dlatego gdy nie mija lub jest nadmiernie uciążliwy to należy udać się do lekarza w celu konsultacji i znalezienia jego przyczyny.

Użyte tagi: Dexak, lekDexak, ból pleców, bóle pleców, zdrowie, WP,