Astma oskrzelowa - objawy i leczenie choroby

Napisany przez WP, dnia 2014-05-29 12:54:20

Astmę oskrzelową zaliczamy do chorób przewlekłych o podłożu zapalnym. Powoduje ograniczony przepływ powietrza w drogach oddechowych, który jest wynikiem nadreaktywnej pracy oskrzeli - powodującej skurcze i zwężenia świateł oskrzelików. Według danych z 2013 roku choroba dotyka około 1,6 procenta populacji, a ponad 1/3 z nich stanowią dzieci.

Objawy i schorzenia towarzyszące astmie

Astma oskrzelowa powoduje regularne napady duszności, które pojawiać mogą się mogą w wyniku kontaktu z alergenem. To właśnie wcześniej nabyte alergie, a także predyspozycje genetyczne mogą prowadzić do rozwinięcia się tej choroby. Kontakt uczulonego z kurzem, sierścią zwierząt, pleśnią lub innym, newralgicznym czynnikiem prowadzą początkowo do lekkich trudności z nabieraniem powietrza. Świszczący oddech, nadmiar wydzieliny płucnej to pierwsze sygnały stanu napadowego, który ustąpić może samoistnie lub po podaniu leków histaminowych. Astma oskrzelowa objawy wykazuje w odstępach zależnych od czynników zewnętrznych, choć literatura przywołuje także przypadki psychosomatycznych reakcji organizmu w tym stanie chorobowym. Towarzyszące jej duszności występują częściej w środowisku o wysokiej wilgotności, a kontakt z dymem papierosowym, spalinami czy nawet zwykłym kurzem domowym może być bodźcem do wspomnianej wcześniej nadreaktywności oskrzeli. Obok duszności astmie często towarzyszy katar, łzawienie oczu i ucisk w klatce piersiowej.

Leczenie i rokowania dla chorych na astmę

Mimo braku trudności w rozpoznawaniu astmy, nadal jest chorobą trudną do całkowitego wyeliminowania. Problem polega na znalezieniu czynnika alergizującego, z którym chory powinien unikać jakiegokolwiek kontaktu. Odczulanie jest niezbędnym etapem leczenia, bo spontaniczny napad może prowadzić do niedotlenienia mózgu, a w efekcie do śmierci chorego. Dotknięte tym schorzeniem osoby powinny unikać dużego wysiłku fizycznego oraz stresu, które również mogą pogłębić problemy z oddychaniem. Leczenie trwać może latami, jednak u wielu osób przynosi pozytywne efekty.

Więcej na temat alergi znajdziecie na : http://www.odetchnijspokojnie.pl/

Użyte tagi: POCHP, astma, alergia, leczenie, astma oskrzelowa