5 powodów, dla których warto regularnie odwiedzać gabinet dentystyczny

Napisany przez prasowa, dnia 2022-06-17 09:56:02

Przy dbaniu o higienę jamy ustnej, świetnie sprawdza się powiedzenie, że: „lepiej jest zapobiegać, niż leczyć”. I to nie tylko dlatego, że plombowanie zębów czy leczenie kanałowe nie należy do najprzyjemniejszych zabiegów, ale przede wszystkim dlatego, że regularna profilaktyka przekłada się na zdrowy uśmiech i co ważniejsze - nawet do późnej starości. Dlaczego jeszcze warto systematycznie odwiedzać dentystę?

Brak kamienia nazębnego i świeży oddech

Nawet jeśli codziennie dwa razy szczotkujesz zęby i używasz nici dentystycznych, to i tak nie usuniesz wszystkich zanieczyszczeń oraz bakterii, które uszkadzają płytkę nazębną i przyczyniają się do powstawania próchnicy. Dlatego jednym z powodów, by regularnie odwiedzać gabinet dentystyczny jest profesjonalne czyszczenie zębów.

Higienista stomatologiczny wykorzystuje do tego odpowiednie narzędzia i skutecznie usuwa kamień nazębny, nawet z tych pozornie trudno dostępnych miejsc. Dzięki temu zęby są lepiej chronione przed powstawaniem ubytków, ale też profesjonalnie oczyszczone. Warto mieć na względzie, że kamień nazębny nasila ryzyko paradontozy, a w przyszłości może prowadzić do luzowania i wypadania zębów. Dlatego warto przynajmniej dwa razy w roku przeprowadzić takie czyszczenie zębów.

Zęby zawsze pod kontrolą

Wyleczenie zębów i dziąseł jest ważne nie tylko dla lepszego samopoczucia i piękniejszego uśmiechu, ale także dla unikania poważnych chorób przewlekłych, jak np. zawału serca, udaru mózgu czy zapalenia płuc. Dentyści przestrzegają, że ogniska zapalne pojawiające się w jamie ustnej, mogą prowadzić do wielu groźnych powikłań zdrowotnych. Dlatego gabinet dentystyczny należy odwiedzić przynajmniej raz w roku, by skontrolować stan swojego uzębienia.

Dla osób, które wcześniej nie prowadziły takiej profilaktyki, pomocna może być sanacja jamy ustnej. To zespół zabiegów, w ramach których stomatolog sprawdza stan zębów, wykonuje zdjęcia RTG, przeprowadza zabiegi oczyszczające zęby z kamienia i prowadzi do wyleczenia wszystkich zębów żywych i martwych (leczenie kanałowe). Po takich zabiegach w przyszłości można ograniczać się tylko do cyklicznych kontroli i czyszczenia zębów, by na długo cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem.

Zgryz w dobrym stanie

Regularne wizyty u dentysty warto zaplanować także u tych młodszych pacjentów. Po pierwsze, by oswoić dzieci z fotelem dentystycznym i wyeliminować poczucie strachu w przyszłości, a po drugie dlatego, że w młodszych latach można jeszcze skutecznie korygować wady zgryzu. Ortodonta zaleci w takich przypadkach noszenie aparatu dentystycznego stałego albo ruchomego (jeśli wady wykryte będą bardzo wcześnie, tj. między 4 a 12 rokiem życia dziecka). O idealny zgryz mogą zadbać także nastolatkowie, ale również jeśli kontakt z dentystą był mocno ograniczony, to i w późniejszym wieku warto skonsultować noszenie aparatu dentystycznego stałego w postaci zamku kosmetycznego.

Mniejsze ubytki to mniejszy ból przy wypełnianiu

Warto mieć świadomość, jak niebezpieczne dla zdrowia jamy ustnej jest unikanie dentysty i reagowanie dopiero, kiedy uporczywy ból nie pozwala koncentrować się na codziennych obowiązkach. Taki ból oznacza już najczęściej poważne stany zapalne czy chorobowe, które kończą się kanałowym leczeniem albo wyrwaniem zęba. Decydując się na regularne kontrole, można szybciej zdiagnozować początki stanów próchniczych, a dzięki temu skutecznie i bezboleśnie je eliminować. Należy też pamiętać że leczenie drobnych stanów próchniczych jest nie tylko mniej bolesne, ale też tańsze i mniej czasochłonne.

Zdrowy uśmiech do późnej starości

Osoby, które nie wyobrażają sobie noszenia protez, powinny pamiętać, że tylko regularny kontakt ze stomatologiem, przełoży się na mocne i zdrowe zęby nawet w późniejszym wieku. Tutaj istotne jest eliminowanie niebezpiecznych stanów zapalnych, jak paradontoza czy próchnica, by zęby były mocne i zdrowe w każdym wieku. Potem wystarczy korzystanie z dodatkowych zabiegów, jak nakładanie korony na bardziej wrażliwe zęby czy zastosowanie mostków, w przypadku usunięcia pojedynczych zębów, by nawet w późniejszym wieku uniknąć przykrego obowiązku zakładania i ściągania protez.

Użyte tagi: ubytki, próchnica, uśmiech, dentysta